Glengoyne storsatsar och byter profil

En helt ny portfölj av whisky från Glengoyne har nyligen släppts. Detta i ett försök att destilleriet ska återfå den status det tidigare haft när det gäller maltwhisky. Nya sortimentet ska också ge konsumenten en tydligare bild över vad destilleriet står för.
Hela processen har tagit över 18 månader och nu lanseras serien globalt.
De tidigare whiskyvarianterna på 10, 12 och 21 år kompletteras med nya varianter i premiumkategorin: Glengoyne 15 år, en cask strength som ersätter den tolvåriga diton, och en 18-årig variant som ersätter den 17-åriga.

– Vi vill exponera att denna whisky inte handlar om lyx. Det är snarare genuint hantverk, betonar Stuart Thompson.

– Vi jobbar mer intensivt med sherryfat och värderar kvalitetet än mer tydligt. Nu låter vi torka träet två år i norra Spanien, sedan får det torka ytterligare två år nere i sherryområdet, berättar Stuart Thompson på Glengoyne för Allt om Whisky och fortsätter:
– Sedan har sherryfirman vi jobbar med ett olorosovin i fatet i 27 månader. Därefter tar vi hand om det och låter lagra vår whisky. Förutsättningarna är därmed optimala.

Som vanligt gäller det på Glengoyne att inte ha för bråttom. »Worth the Wait« är pay off-en som följer på den nya lanseringen, något många trogna konsumenter redan innan skulle skriva under som ett slags tema för destilleriets arbete. För Glengoynes räkning handlar det om att vara sanna sin egen vision. Inte minst idag då efterfrågan tycks vara aldrig sinande och att detta ställer till problem, visserligen angenämt, ändock problem för många producenter som riskerar att stå utan whisky. Många frestas säkert att lansera whisky som vid en annan tidpunkt inte hade fått plats i portföljen.
Men på Glengoyne tar man inga risker.

– Det handlar om att vi på sätt och vis snarare söker oss tillbaka till rötterna, vilket vi i och för sig alltid gjort. Men det blir tydligare nu. Vi stannar upp och ställer oss frågan: Vad är Glengoyne? Och så vill vi vara tydligare med att kommunicera detta till konsumenten.
Nu kanske man kan tro att en tydligare profil ska ge mer intäkter, men det är i så fall bara halva sanningen. I synnerhet då Macleod Distillers, buteljeringsjätten som förvärvade Glengoynes för snart tio år sedan, ökat sin försäljning med hela 250 procent. Att casha in är alltså inte det primära.

– Nej, menar Stuart Thompson. Vi jobbar hela tiden för att förbättra produkten, att exponera destilleriets värden.

Viktiga årtal
1833 Destilleriet får sin whiskylicens under namnet Burnfoot Distilleries.
1876 Destilleriet köps upp av Lang Brothers som ändrar namnet till Glenguin.
1905 Namnet ändras igen, nytt namn: Glengoyne.
1965 Robertson & Baxter förvärvar Lang Brothers och destilleriet renoveras.
2003 Oberoende buteljerings-firman Ian MacLeod Distillers Ltd köper destilleriet av Edrington Group.
2012 En helt ny serie destillat lanseras samtidigt som förpackningen förändras. Satsningen görs då destilleriet vill bli ännu tydligare att kommunicera till konsumenten det hantverksmässiga i deras produkter.

Visst finns en tröghetsfaktor inom whiskyindustrin, men man kan lika gärna hävda att den jobbar långsiktigt. Ett bra destillat görs som bekant inte över en natt, samtidigt har konsumtionen av maltwhisky ökat och ställer hela tiden nya krav på branschen.

– Ett tydligt exempel, säger Stuart Thompson och fortsätter: Tidigare låg konsumtionen ungefär på 95 procent blended och endast fem procent maltwhisky. Idag däremot är maltwhiskyn uppe på 9,8 procent av konsumtionen. Så det är en fördubbling på ganska kort tid.
Något behöver alltså göras och det är delvis bakgrunden till Glengoynes storsatsning som redan nu börjar få stort medialt intresse.

– Det händer så mycket nu och vi måste hänga med. Nya marknader som Asien och USA ställer helt nya krav.
På Glengoyne, betonar Stuart Thompson, är man mån om sitt varumärke. Det är ett av de möjligen egensinnigaste destillerierna, vackert som få, i närheten av Loch lomond, det är klassiskt och destillaten uppskattas av en värld långt utanför Skottlands gränser. Detta vill man förstärka, ytterligare exponera i en tid då whiskyn upplever en makalös boom, en utveckling som inte många trodde var möjlig, inte för tio år sedan, inte för fem år sedan, knappt ens igår. Men, menar Stuart Thompson, desto viktigare är det med en hållbar utveckling.

– Vi jobbar intensivt för att få en mer hållbar produktion, en kontinuitet för att möta efterfrågan.
Bland annat kommer detta innebära att destilleriet tvingas höja priset på sin efterfrågade whisky. Hur mycket är ännu tidigt att säga.

Men Stuart Thompson berättar hellre vikten av att destilleriet får jobba på i samma anda som tidigare. En anda som han sammanfattar i några viktiga punkter:
Till skillnad från många andra whiskydestillerier torkar de det mältade kornet genom att använda endast varmluft, och inte som brukligt med rök, vilket ger malten en elegans och mer påtaglig komplexitet. Något som sedan förvaltas i destilleriets slutprodukter.

Men det finns mer som skiljer Glengoyne från många andra producenter, menar Stuart Thompson.
– Vi jobbar liksom tidigare utan sockerkulör så färgen på vår whisky kommer från fatlagringen, ingenting annat. Dessutom destillererar vi whiskyn oerhört långsamt vilket ger den en annan karaktär. Och faten som jag berättat om, betyder väldigt mycket och det är viktigt att de är av högsta kvalitet.

I samband med lanseringen av de nya produkterna kommer också whiskyvärlden mötas av en delvis ny design. Renare, modernare, men ändå ett uttryck för just det hantverksmässiga, den kanske viktigaste biten i destilleriets kommunikation.
– Vi vill exponera att denna whisky inte handlar om lyx. Det är snarare genuint hantverk.

Glengoyne på Systembolaget
Provenance 12 Years (nr B85220) 660 kr
Sherry Hogshead (nr B85534) 1 139 kr
18 Years (nr 85082) 599 kr
12 Years (nr 71746) 499 kr
21 Years (nr 20488) 849 kr
12 Years (nr 85906) 397 kr
Bourbon Hogshead 14 Years Cask 1546 (nr 10100) 1 290 kr
Sherry Butt 10 Years Cask1181 (nr 10364) 990 kr
Provenance 11 Years (nr B85719) 628 kr

Fakta: Glengoye Distillery
Destilleriet Glengoyne, gaeliska för »de vilda gässens dalgång«, ligger bara en halvtimmes körning från Glasgow och dubbla sträckan från Edinburgh. Beläget alldeles vid Loch Lomond, Skottlands största sjö, är det ett utav de vackraste destillerierna i landet (och möjligen världen). I bakgrunden tornar det väldiga (nåja) och ofta snöbeklädda Ben Lomond upp och ger destilleriet ytterligare mystik.

Glengoyne grundades 1833, men då hette det Burnfoot distillery och drevs av familjen Edmonston. Men redan tidigt stod det klart att med sitt strategiska läge mellan två växande städer, fick man ta emot mängder av besökare, något som gagnade merförsäljningen och möjligen profilen. För vid denna tid var det gott om whiskydestillerier i området, över 20 stycken.

Idag är emellertid bara Glengoyne kvar och destilleriets fortsatta historia talar om två ägarbyten de första decennierna. Sedan, 1876, köptes destilleriet av Lang Brothers Limited som framför allt ville säkerställa tillgången på kvalitetswhisky till sina blendedsorter. 1965 genomfördes en omfattande renovering och utbyggnad då Lang Brothers köptes av Robertson & Baxter. Efter nästan 40 år, i april 2003, köpte buteljerings- och blandningsfirman Ian Macleod Distillers Ltd destilleriet.

Närheten till storstäderna spelar fortfarande en viktig roll för destilleriet. Över 40 000 besökare hittar hit varje år.

Etiketter

Johan Franco Cereceda är en av landets mest meriterade vinjournalister. Har bred erfarenhet av både journalistik och vin och annan dryck, bland annat som uppskattad utbildare. Johan har tidigare dessutom jobbat på flera av landets vintidningar. Är en av Nordens ledande Spanienspecialister.