Varför finns inte min ”favvowhisky” på mitt Systembolag?

Ens egna favorit är ju alltid den bästa, så varför finns den inte på hyllan i min butik? Detta är en vanlig fråga som många provningsledare och whiskyimportörer får i Sverige. Hur Systembolaget »väljer« ut vad som ska säljas i butik och vad som ska säljas i beställningssortimentet är stökigt att förklara.

Varför ordet »väljer« är inom citattecken är för att det är vi konsumenter som i slutändan har makt över hyllan på Systembolaget. Det är det enkla svaret på hur det fungerar. Jag ska nu ge mig på en övergripande och så enkel förklaring som möjligt på vägar in till butikshyllan och hur en whisky får stanna där.

Hur kommer en whisky in på Systembolagets sortiment? Först och främst så har Systembolaget tre övergripande sortiment. Beställningssortimentet, Tillfälligt sortiment och Fast sortiment. Sedan finns det ett briljant sortiment som styrs av lokal efterfrågan. Beställningssortimentet är såklart det sortimentet som inte säljs i butik men kan vara en väg in.

Beställningssortimentet är enligt mig det som gör Systembolaget till en av världens bästa butiker för all typ av alkoholhaltig dryck. Här kan leverantörer lista produkter fritt så länge man håller sig inom alla lagar och regler. Det är även leverantören som bestämmer vad hyllpriset ska vara, vilket är lite speciellt om man jämför med andra länder. Säljer en whisky väldigt bra från beställningssortimentet så kan man kvala in till hyllan, man ingår då i Lokalt Efterfrågat-sortimentet. Varje butik kan alltså få in en whisky på hyllan som beställs tillräckligt ofta via beställningssortimentet till just den butiken. Som Systembolaget själva uttrycker det: kunderna röstar in drycken.

Tillfälligt sortiment säljs också från hyllan i butik. Det finns fem olika grenar av detta sortiment som anpassar sig efter till exempel säsong och coola, exklusiva lanseringar. Det vi whiskyälskare känner till mest är Tillfälligt Sortiment Exklusiv. Det är där alla härliga begränsade whiskyutgåvor släpps och det råder inga tvivel om att detta sortiment gör livet roligare.
Ett annat whiskyrelaterat ben i tillfälligt sortiment är det som kallas Lokalt och Småskaligt. Här kan svenska destillerier och bryggerier komma upp på hyllan via en stående offertförfrågan. För att ens få vara med och leka här så måste whiskyn ha en tydlig lokal anknytning och endast komma upp på hyllan i butiker inom 15 mils avstånd från produktionsstället. Det finns också krav på att det ska vara småskaligt och producerats hantverksmässigt. Den årliga årsproduktionen får inte överskrida 10 000 liter sprit, eller för öl max 50 000 liter.

Fast sortiment är där de flesta leverantörer vill vara och där alla vi konsumenter vill ha våra favoriter. Det finns två huvudsakliga vägar in i det fasta sortimentet: via offert eller via beställningssortimentet. Den sistnämnda vägen in baseras endast på kundefterfrågan medan offerter tas fram efter en noggrann omvärldsanalys. Systembolaget skapar offerter utifrån bland annat internationella trender, restaurangförsäljning och om det finns hål i segmenten. Bra exempel på detta var när en offert för Campbeltown whisky togs fram, känt och populärt område i Skottland som inte hade en enda single malt med bred butikstäckning i det fasta sortimentet.

När en whisky kvalat in i fasta sortimentet så börjar tävlingen, kriget och fajten om rankingpositionerna. Det låter lite dramatiskt, men det är så det känns ibland för leverantörer. Den produktchef som poppar popcorn och lugnt följer Systembolagets veckoranking är antingen psykiskt sjuk eller sitter på en helgardering enligt mig. Att frenetiskt tugga naglar sista rankingmånaderna ser jag som ett sundhetstecken, men då var jag också en nervös produktchef med ett gäng smarriga halvgarderingar.

Sex långa månaders utvärdering. Efter att ha ringt en vän när jag satt på heta stolen så räknade jag ut att det är 12 månader på ett år vilket betyder att det finns två utvärderingsperioder i fasta sortimentet. Första mars till sista augusti och första september till sista februari, är de två perioderna.

Nu är det så enkelt att utvärderingen kommer att bestämma hur många butiker man har samma period nästa gång. Långa perioder, men väldigt rättvist: en kall och en varm period.

Tidigare var det tre månaders utvärdering som gav ny butikstäckning på tre andra månader än när artikeln utvärderas. Låter krångligt och detta kunde skapa obalans så att säsongsprodukter fick hög eller låg butikstäckning under fel säsong. Nu är det mer rättvist och det blir inte korsdrag av produkter som flyger in och ut.

Systembolaget har i skrivande stund 446 butiker i Sverige och dessa är uppdelade efter två olika sortimentsbehov som kallas standard och premium. Dessa sortimentsbehov har tagits fram för att spegla kundbehovet och kundefterfrågan i varje butik. Kort kan man beskriva att i Standardbutiker säljs billigare produkter och i premiumbutiker dyrare produkter. All whisky i Fasta Sortimentet och Beställningssortimentet rankas i dessa två olika behov i sex månader.

Systembolaget har tagit fram en så rättvis formel som möjligt för att beräkna hur många rankingpoäng en whisky får per såld flaska. Jag ber redan nu om ursäkt för min enkla beskrivning hur poäng per flaska tas fram: Antal sålda flaskor x Systembolagets handelsmarginal, flaskans storlek och hur en artikel presterat i jämförelse med totala segmentet är alla olika faktorer för hur rankingpoängen fastställs.

Detta stycke skulle kunna bli en hel bok men jag vill ändå förtydliga att rankingen och poängberäkningen är framtagen av Systembolaget för att alla ska kunna konkurrera på samma villkor.

För att sammanfatta så är vägen in till hyllan ett äventyr och kan vara svårt från leverantörens synpunkt sett. Vi konsumenter bestämmer i slutändan vad som ska komma in och framförallt vad som ska överleva på Systembolagshyllan. Monopolet ser bara till att det går rättvist till.

Omvärldsanalysen i kombination med att Systembolaget tillsammans med whiskybranschen fyller hål i segmenten gör att butikerna håller sig relevanta för oss konsumenter.

Och det tackar vi för.

Foto: Systembolaget och Istockphoto

Sedan 1999 har Tommy jobbat med dryck. 2011 blev det whisky på heltid som brand ambassador och brand manager hos olika distributörer. Idag jobbar Tommy som konsult inom öl och whisky med inriktning på dryckestrender och marknadsföring.