High Coast satsar på export

VD Linus Håkansson och exportchef Lars Karlsson på High Coast på whiskymässa i Peking i maj.

2015 exporterade man sina första flaskor, då under namnet Box Distillery. Tio år senare har man en stabil bas med både core range och specialutgåvor, närmare 3000 fatägare och står som värd för en årlig whiskyfestival. Det är en bra grund för att expandera internationellt. Allt om Whisky fick byta några ord med Linus Håkansson, VD på High Coast Whisky.

Foto: High Coast Whisky

Läser man det senaste årsbokslutet från High Coast får man reda på att Sverige stod för drygt 80 % av omsättningen. Där står också att buteljerad whisky stod för knappt hälften, fatförsäljning för en dryg tredjedel och besöksverksamheten på destilleriet för resten.

Runt 20 % går alltså på export, en stor del till länder i sydostasien, men också till Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Till det kan läggas att man så sent som förra året exporterade sina första flaskor till Finland.
När man tänker på spritexport tänker man ju i första hand på just flaskor, kommer High Coast satsa på fatförsäljning även internationellt?

– Just privatfaten som är en stor del i Sverige har vi idag inga planer på att expandera med internationellt. Dock säljer vi våra ankare (runt 40 liter) till olika barer och företag i både Asien och Europa där kunderna får en exklusiv utgåva till just deras verksamhet.

Vi gör våra satsningar mot länder som har en stor potential, det vill säga att det finns ett stort eller växande intresse för whisky och där vi har hittat partners som har liknande värderingar och mål som oss.

Till det kan läggas olika specialutgåvor, inte olika de man ibland finner på den svenska marknaden. Sådana exklusiva utgåvor exporteras redan idag till olika länder, som till exempel small batch-utgåvor till Taiwan och Kina.
Export till både Asien och Europa, och med ögonen på Nordamerika. Det är tydligt att High Coast har en etablerad exportmarknad, men var vill man helst växa?

– Vi gör våra satsningar mot länder som har en stor potential, det vill säga att det finns ett stort eller växande intresse för whisky och där vi har hittat partners som har liknande värderingar och mål som oss.

Linus fortsätter med att berätta att för att nå ut i ett knivskarpt marknadsbrus gäller det att vara tydlig och konsekvent: Att satsa på goda relationer till whiskybranschen i allmänhet och whiskydrickaren i synnerhet. Känslan för kvalitet och hantverk måste alltid finnas med, eftersom relationen till importörer, media och whiskydrickare alltid kommer vara High Coasts främsta verktyg för att kunna mäta sig med de stora spritproducenterna och deras enorma plånböcker.

Där sitter ju alla svenska destillerier i ungefär samma båt, att man har en unik produkt men inte alltid resurserna för att expandera utanför hemlandet. Finns det tankar på samarbete mellan de svenska destillerierna?

– Vi är alltid öppna för att samarbeta med våra vänner i branschen. Jag tror starkt på att whiskysverige behöver arbeta tillsammans för att nå ut i världen. Så sent som i våras ingick vi i det nordiska whiskysamarbetet där vi fördjupar våra relationer ytterligare för att sätta nordisk whisky på kartan.

Det här nordiska whiskysamarbetet går under namnet Nordic Whisky Collaboration och har för närvarande 18 medlemmar i ett samarbete som syftar lika mycket till att främja relationen mellan medlemmarna som att framhäva den nordiska whiskyns särart internationellt. Det hela är ännu mycket nytt, men med tanke på att det finns runt 70 whiskydestillerier i Norden finns det stor potential för den nordiska whiskyn att finna nya fans över hela världen. För High Coast är målet tydligt:

– Vårt destilleri och vår whisky ska vara en tydlig markör på den världskartan, säger Linus och ser fram emot några spännande år.

highcoastwhisky.se

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *