Campari får ny design

Camparis nya design har tagits fram av Londonbaserade Claessens International ltd som räknas till de främsta aktörerna inom branding och varumärkesdesign. Den nya flaskan har fått en längre hals och en mer markerad midja.
Campari2013_500
Logotyp, vapensköld, namnet Bitter och staden Milano har följt med in i den nya designen, där logotypen fått silverfoliering, färgval och visuellt uttryck gjorts tydligare och helhetsintrycket blivit mer sofistikerat.

Drycken Campari föddes 1860 då caféägaren Gaspare Campari skapade receptet. Gaspare Campari var en stor dryckesentusiast som laborerade med många drycker genom att extrahera aromatiska kryddor, bittra örter och frukter i alkohol och vatten. Sina experiment serverade han på sitt café i Milano.

Campari är major brand och ett av ett 40-tal varumärken hos Gruppo Campari med bas i Milano. Camparigruppen är idag världens sjätte största bolag i dryckesbranschen och sysselsätter fler än 4 000 personer. Gruppens mest kända produkter är Cinzano, Glen Grant, Aperol, Wild Turkey och en lång rad andra storsäljare. Gruppo Campari marknadsför sina produkter i över 190 länder.
Svensk importör är Nigab.

    Johan Franco Cereceda är en av landets mest meriterade vinjournalister. Har bred erfarenhet av både journalistik och vin och annan dryck, bland annat som uppskattad utbildare. Johan har tidigare dessutom jobbat på flera av landets vintidningar. Är en av Nordens ledande Spanienspecialister.