Onikishi – Gammalt möter nytt i Japan

Att japaner vet hur man tillverkar fantastisk whisky är väl känt vid det här laget, och de lyckliga få som fortfarande äger en flaska Karuizawa eller Yamazaki 18 yo sitter på ett kluckande guldägg. Trots detta har det stormat kring japansk whisky på senare år, främst på grund av otydligheter gällande innehållets ursprung. Som ett led i att återställa ordningen har nya lagar trätt i kraft, och på denna nya scen träder Onikishi in, en japansk blended som är allt annat än tråkig.

Foto: Milestone Beverages

Ett varumärke som beslutat sig för att leverera traditionell kvalitet med inspirerande innovation är Onikishi Blended Whisky. Onikishi har som mål att erbjuda en whisky som använder det klassiska hantverket som grund men som kombinerar det med animé och en modern smakprofil för en mer avslappnad whiskyupplevelse. Fokus ligger på prisvärd njutning för både nybörjare och whiskynörd istället för att samla damm och monetärt värde i en källare, och smaken präglas av blommor, vanilj, honung och citrus.

– Vårt mål var att skapa en överkomlig whisky för att introducera japansk whisky för den yngre generationen, samtidigt som whiskyn skulle kunna uppskattas av erfarna whiskydrickare, berättar Damith Weerakoon, Director of Marketing and Operations hos Milestone Beverages.

Hans bakgrund med uppväxt i Sri Lanka och Hong Kong, studier i Storbritannien och en framgångsrik karriär inom bland annat bankväsendet gör tillsammans med hans passion för whisky att han har en mångfacetterad syn på whiskybranschen.

Onikishi kan översättas till »Demonriddaren« på svenska, då de japanska orden »Oni« betyder demon och »Kishi« betyder riddare. För den som vill grotta ner sig i lingvistiken ytterligare kombinerar Onikishi också tecknen »??«, Gu? shì (Gway-Shee), vilket i sin tur blir till Oni Samurai på japanska. Både designen och namnet ska koppla samman japansk kulturhistoria med den nya generationens whiskydrickare.

– Innan Onikishi hade japansk whisky stigit exponentiellt mycket i både värde och pris. Nya varumärken dök upp men alla följde samma mönster av enkla etiketter, stora japanska tecken och väldigt lite inriktning på design och en mer ungdomlig marknad, förklarar Damith och fortsätter:

– Onikishi använder istället tillräckligt mycket av de traditionella elementen för att uppfattas som en japansk whisky, som de japanska tecknen, washipappersbakgrunden och den typiska presentförpackningen. Sedan tar vi in kulturella element som sake-flaskan, den uppgående solen och samurajerna eller geishan, men i ett nytt och mer djärvt format. Stilen följer ett manga-tema med geometriska mönster av kullar i bakgrunden.

Japan Spirits and Liqueurs Makers Association har utfärdat nya riktlinjer för japansk whisky för att erbjuda större transparens och trygghet för konsumenten. Enligt den nya standarden ska exempelvis malt alltid användas vid tillverkning av japansk whisky, men även andra spannmål kan användas, och allt vatten som används måste komma från Japan.

Mäskning, jäsning och destillation bör göras på ett destilleri beläget i Japan, och whiskyn ska lagras i Japan under minst tre år för att sedan buteljeras i Japan med en lägsta alkoholstyrka på 40 %.

Onikishi Blended Whisky vill fortfarande behålla ett lite hemlighetsfullt skimmer över den exakta sammansättningen av whiskyn, men vissa detaljer avslöjar Damith Weerakoon gärna:

– Onikishi innehåller till viss del mältade sädesslag, men vi avslöjar inte några detaljer gällande receptet förutom att det innehåller element från det skotska och amerikanska sättet att skapa whisky eller bourbon. Tillsammans med exempelvis körsbärsträ i vår nya utgåva Deadly Sakura skapar det en distinkt japansk profil som är tillräckligt mångsidig för att kunna avnjutas som den är eller i en drink, berättar Damith.

– Vi ville nå en bredare publik, särskilt med tanke på den populära japanska drinken »whisky highball«.

Damith Weerakoon

Trots att japansk whisky i många kretsar fortfarande högaktas, har dess goda rykte svärtats något under senare år, främst på grund av hutlösa priser i kombination med vissa varumärkens tvivelaktiga redovisning av whiskyns egentliga ursprung. Att då armbåga sig in på denna marknad som ny aktör kräver en hel del mod – och koll på fallgroparna. För Damiths del ser han gärna ännu strängare reglering med kännbara konsekvenser för de som inte uppfyller kraven.

– Det borde finnas fler lagar som inte är frivilliga för producenter att följa. Det finns tillräckligt med organisationer som kan certifiera produkter men som inte har tillräckliga efterverkningar för att motivera transparens. Det kommer att ske en förändring över hela marknaden för hur man använder begrepp som »Made in Japan« och »Produced in Japan«. Förhoppningsvis betonas japansk processeffektivitet och kvaliteten på japansk whisky.

Whiskyälskare har ofta förutfattade meningar om vad titeln »japansk whisky« innebär, och detta för med sig både för- och nackdelar för Onikishi Blended Whisky. Idag finns information bara ett par knapptryck bort, och Damith menar att det lönar sig för konsumenten att läsa på när så mycket vinklad fakta finns tillgänglig.

– Det är viktigt att förstå att japansk whisky bara i mycket liten mängd är mäskad, destillerad och blandad i Japan. Efter dess snabba uppgång 2012 blev det brist på inhemsk whisky och sedan tillkom en senare spridning av nya varumärken, även med åldersangivelser, som tydligt hämtade whisky från andra håll än Japan. Folk måste inse att medan whiskyregleringar kan säkerställa grundläggande kvalitet, är det destilleriets expertis när det gäller att köpa in, blanda, definiera smaker och bibehålla kvaliteten som bygger ett varumärke, förklarar Damith engagerat. Han resonerar vidare:

– Om du producerar ett destillat som troget återspeglar egenskaperna hos en japansk whisky, gjord med japansk känsla för detaljer, och inte påstår något som inte stämmer, då är det upp till marknaden att bekräfta ditt värde.

I nuläget verkar man inte ha några problem med att få marknaden – och konsumenterna – att svara upp. Onikishi går från klarhet till klarhet med flera utmärkelser, och Damith menar att resultaten talar för sig själva.

– Vi har visat upp Onikishi på Prowein i Düsseldorf och den blev utan tvekan showens hit. Just nu lanserar vi vår whisky för taxfree i Sydasien, Mellanöstern, Afrika, USA och Europa. Vi släpper mer till Europa samtidigt som vi växer i Asien. Vi har vunnit flera utmärkelser för vår whisky och design, berättar han. Efter satsningarna på dessa marknader finns även viljan att skapa fler projekt där konst och kultur kan få ta stor plats.

– Det finns mycket mer vi skulle älska att göra med manga, men vi får se hur dessa satsningar faller ut först! Med vår senaste release, Onikishi Japanese Cherry Blossom Whisky – »Deadly Sakura«, har vi en liknande blandning som Onikishi Blended Whisky, som sedan lagras på fat med ändar av körsbärsträ, medan resten av fatet består av ekstavar.

För den svenska marknaden finns originalutgåvan tillgänglig och erbjuder enligt egen utsago mjuka, exotiska toner av honung och vanilj, karamell och cederrök med en uppfriskande kick av yuzu. Japansk whisky har länge förknippats med kvalitet, komplexitet och elegans bland whiskyälskare i Sverige, men Damith hoppas att Onikishi kan sätta sin egen prägel på marknaden.

– Vi fokuserar på mångsidig, djärv, fängslande och tillgänglig whisky. Elegans och lyx är bra att ha, men vi skulle hellre vilja att fler människor njuter av Onikishi på det sätt de själva uppskattar.

Onikishi Japanese Blended Whisky

Volym: 70 cl
Alkoholhalt: 43%
Nr: 58383
Pris: 544 kr

www.milestonebeverages.com

Frida Birkehede var Allt om Whiskys stipendiat 2015 och åkte till Skottland för att välja ut ett fat Old Pulteney. Hon är från Skåne och driver till vardags bloggen Änglarnas Andel. Favoritwhiskyn är Caol Ila.