Världspremiär i Sverige för Naked Grouse

The_Naked_Grouse_Blended_MaltFör snart tio år sedan lanserade Edrington Group The Black Grouse i Sverige som första marknad i världen. Detta med tanke på svenskars förkärlek till rökig whisky där man ville ta fram en rökig variant av den i Sverige omtyckta The Famous Grouse.

Nu är det åter dags för en världspremiär, nämligen The Naked Grouse Blended Malt som lanseras i Systembolagets fasta sortiment.
Edrington Group, som bland annat äger The Famous Grouse, The Macallan och Highland Park, såg potentialen i The Black Grouse och idag finns den i över 50 marknader över hela världen. Inte minst tack vare den svenska marknaden som banade väg för äventyret.

The Naked Grouse Blended Malt innehåller en blend av olika maltwhiskys, däribland Glenrothes och Highland Park. Faten som används är 40 procent first filled (30 procent europeiska sherryfat och tio procent amerikanska sherryfat). De lagras först på oloroso-sherry i mellan två och fyra år för att sedan användas till själva lagringen av whiskyn som sker under upp till åtta år.

Smaken innefattar russin, torkade frukter, samt mörk choklad med kvardröjande kryddighet.
Doften är rund och len med tydliga sherrytoner.

Whiskyn släpps den 2 december, kostar 379 kr för 700 ml och har nummer 85561.

    Johan Franco Cereceda är en av landets mest meriterade vinjournalister. Har bred erfarenhet av både journalistik och vin och annan dryck, bland annat som uppskattad utbildare. Johan har tidigare dessutom jobbat på flera av landets vintidningar. Är en av Nordens ledande Spanienspecialister.