David provar Glenfiddich 26yo

Glenfiddich 26YO Excellence BottleLess is more är ett talessätt vår vän Yngwie J. Malmsteen inte håller med om. Men, bland whiskyvänner finns ofta en inbyggd skepcism mot större bolag. Diageo och Johnnie Walker kommer aldrig få samma respekt på whiskyforumen världen över som en Kilchoman Single-caskbuteljering. Ett destilleri som ofta drabbas av ”litet-är-bättre” snobbismen är Glenfiddich med sina närmare 30% av världens sålda single malts. Och visst, deras 12yo standardbuteljering är kanske inte den roligaste whisky som prytt Systembolagets hyllor, men det räcker att gå bara ett par steg längre för att hitta skönheter som Solera Reserve och 18yo.

Nu släpps en 26 år gammal bourbonlagrad malt under beteckningen Excellence, och med en prislapp på närmare 3.700 kronor är det upp till bevis.

Doften är stor, rund och mjuk som en nybäddad säng. Vaniljstång och toffee turas om uppmärksamheten med nyhyvlat trä. Den destilleritypiska honungssöta frukten är där, men i djupare, mörkare toner än vi är vana vid. Ett fjäderlätt anslag av en rökig not anas, men det kan vara faten som luras. En överton av citrus ligger snyggt i toppen av doften också. Om Glenfiddich 12 är ett vykort från Speyside är Excellence ett högupplöst 3-D verk uppblåst på 56″ storbildsskärm.

Smaken bjuder på mycket frukt, och korgen har fyllts med de exotiska frukterna först och främst. Här finns banan, ananas, melon (ok, melon är på fel sida ”lätt att hitta i affären” gränsen för att kallas ”exotisk”, men å andra sidan finns mango i nästan alla butiker nuförtiden. Men, det är en helt annan diskussion för ett annat tillfälle). Vaniljen är tydlig här, och tyngden vittnar om att det här är fat av yppersta klass. En mjuk kryddighet värmer munnen innan de rundare frukttonerna återvänder för en lång eftersmak.

Är man stor måste man vara snäll, menade Bamse. Om det här är Glenfiddichs sätt att vara bussiga på mot oss whiskyentusiaster är det bara att tacka, bocka och öppna plånboken – för det här är en whisky värd varenda krona.

Betyg: 9,1 / 10

    David Mortimer-Hawkins är whiskynörden som spenderar sina dagar som A&R på Sony Music, och är delägare i bryggeriet Frequency Beer Works. Hans passion för musik, öl och whisky i lika delar lyser igenom hans smaknoter, som ofta refererar till musik och artister. Nu vet ni varför! När han inte syns hos oss hörs han allt som oftast på Bandit Radio, där han pratar om just musik, öl och whisky.