Prisbelönta Guinness


”Surfer” lanserades på St. Patrick’s Day 1999 och tilldelades Cannes Gold Lion och två ”guldpennor” på Design & Art Directors Association Awards. Sammanlagt vann den fler priser än någon annan reklamfilm det året. Den spelades in på Hawaii och regisserades av Jonathan Glazer, som året innan också regisserat Guinnessreklamen ”Swim Back” som startade kampanjen ”Good things come to those who wait”.


”NoitulovE” kom 2006 och är den femte filmen med Guinness slogan ”Good things came to those who wait”. Den är regisserad av Daniel Kleinman, som gjort flera titelsekvenser till James Bondfilmerna sedan 1995. Filmen fick flest priser och utmärkelser inom reklamfilmsbranschen det året, över trettio stycken, och den lär ha ökat försäljningen avsevärt både i Storbritannien och USA trots att den totala ölförsäljningen gick ner. Musiken som elektronikgruppen Groove Armada specialkomponerade ratades i slutänden och ersattes av ”Rythm of Life” från musikalen Sweet Charity av Cy Coleman och Dorothy Fields. De använder sig av delar av filmversionen från 1969 och det är Sammy Davis Jnr som sjunger.


”Tipping Point” är hittills den dyraste av alla Guiness reklamfilmer – den hade en budget på 10 miljoner pund. Den regisserades av dansken Nicolai Fugslig och spelades in på hög höjd i en liten by i Argentina. Hela sekvensen, förutom en kort stund i slutet, är inspelad helt utan tricks.


”Slide” regisserades av Craig Gillespie, född och uppvuxen i Sydney, men flyttade till New York vid 19 års ålder. Filmen gjordes i USA av reklamfirman BBDO New York 2009.