Duff Beer till alla Homers där ute

För alla Simpsonfantaster som har suktat efter Homers favoritöl Duff Beer så finns det faktiskt i verkligheten. Några bryggerier ute i världen producerar ölet på sitt egna lilla vis. Allt om Whisky har tagit en titt på historien bakom ”The Legendary Duff Beer”.

För den som är någorlunda bekant med den animerade tv-serien The Simpsons kan det inte ha undgått vad huvudpersonen Homer Simpson helst dricker: Duff Beer. Och helst sittandes i soffan framför tv:n eller på stammishaket Moe’s. Ölet är ett fiktivt märke och har monopol i hela staden Springfield. Dess marknadsföring syns överallt i form av kläder, festivaler och bryggeriets egna levande maskot ”Duffman”. Som i sin tur är baserad på Budweisers tidigare maskot ”Bud Man”. Likt den dominans som Budweiser har främst i USA och andra delar av världen är Duff Beer en parodi på just detta: en blaskig, hyfsad billig och välexponerad öl. I ett avsnitt när Homer sitter på Moe’s och uppmanar två tyskar att ta en Duff svarar de:

”Ert öl är som matrester för oss. Jag menar bara att endast ett svin kan dricka ölet.”

Så illa smakar det inte – och ja, det finns faktiskt i verkligheten. I England, USA, Australien, Mexiko och Tyskland finns det bryggerier och privatpersoner som använt och använder sig av beteckningen ”Duff Beer” till sina produkter. Men kanske inte alltid på ett så hederligt sätt.

Ett exempel är den unge entreprenören Rodrigo Contreras från Guadalajara, Mexiko. Han lyckades registrera ”Duff” som varumärke och säljer sedan 2006 den mexikanska versionen av Duff Beer. Flaskans etikett är en exakt kopia av den i serien, och när du surfar in på hemsidan duffdemexico.com möts du av tonerna till låten ”Oh Yeah” av den schweiziska synthgruppen Yello. Precis samma låt spelas i serien varje gång Duffman gör entré.

Hur lyckades då Contreras undkomma stämning från 20th Century Fox (kanalen som äger The Simpsons)? I Mexiko fungerar de immaterialrättsliga lagarna annorlunda än de amerikanska. Grundaren – i detta fall Contreras – får göra anspråk på rätten till varumärket på grund av hans regionala ”varumärkes ryktbarhet”. Det innebär att om alla märken som är väl känt av en särskild del av industrin eller konsumenterna på grund av kommersiella aktiviteter eller reklam görs av dess ägare, har de rätt att göra anspråk på upphovsrätten till varumärket.

Sen finns det andra fall där producenten inte kommit undan lika lätt. Det australiska bryggeriet Lion Nathan bryggde i början av 90-talet ett öl med namnet Duff. Trots att den enda likheten med Homers favorit var namnet tvingade 20th Century Fox bryggeriet med juridisk hjälp att ölet skulle läggas ner.

Sedan 2005 i Tyskland görs Duff Beer av Eschweger Klosterbrauerei. Ölet ska inte ha någon relation med den mexikanska versionen och idén föddes under ett klubbesök.

– Det är ett eget varumärke, ingen anslutning till Simpsons från vår sida, säger Daniel Drescher, försäljningschef på Eschweger Klosterbrauerei-bryggeriet.

I Sverige importerar vin-, öl- och spritföretaget Wicked Wine den tyska versionen och Mattias Grane, marknadsföringsansvarig, håller med om att det inte finns något samarbete med 20th Century Fox.

Målet, enligt Mattias, är att sälja Duff Beer i det fasta sortiment på Systembolaget. Än så länge finns det som beställningsvara.

– Vi vill att det ska vara det självklara valet för alla Homers där ute. Vi gillar konceptet: Bra tv och bra öl.

Både tyska och mexikanska Duff Beer beskrivs som en ljus lager, helst lämpad för sommaren. Men för Homer Simpsons del spelar det ingen roll. Han dricker den på morgonen, på kärnkraftverket där han jobbar, med yngsta dottern Maggie i knäet eller i sängen. Han lever med andra ord ut Duff Beers slogan till fullo:

”Can’t get enough of that wonderful Duff”.

Etiketter