Nytt och spännande från Ardnamurchan
En gnistrande vit och kall vinterkväll, på självaste första december, möttes en grupp whiskyälskare vid Gustav Adolfs Torg på Malmös maltmecka The Bishops Arms för att prova spännande nyheter från det hyllade destilleriet Ardnamurchan. Provningen leddes av ingen mindre än Alex Bruce, och trots en imponerande uppställning whisky låg fokus på information om alltifrån företagsfilosofi till fattyper.
– Tja, jag kör inte någon Lamborghini, svarar Alex Bruce och skrattar, när han får frågan om ifall Ardnamurchans val att skapa nördig och högkvalitativ whisky till en rimlig och lättillgänglig peng har fört med sig några nackdelar. Företagets filosofi, som gått stick i stäv mot vad andra nya destillerier valt att göra, baseras på att om folk måste spendera för mycket pengar på en flaska whisky kommer många inte våga eller vilja öppna den, och då får de heller aldrig veta hur god den är. På Ardnamurchan ligger energieffektivitet, transparens och grön produktionsteknik i fokus, och det ger många möjligheter att påverka utgifterna, något som Ardnamurchan har bestämt ska gynna konsumenten.
– Vi är ett relativt litet och effektivt destilleri, förklarar Alex och förklarar hur ekvationen hög kvalitet med låga priser kan gå ihop: Vi måste ha stenkoll på logistiken och hör skräckberättelser om bland annat höga gaskostnader från andra destillerier, där vi kan hålla nere utgifterna.
På frågan om vad som gör Ardnamurchan och dess whisky så unik behöver Alex inte ha någon betänketid, utan där spelar det geografiska läget stor roll.
– Vårt vatten smakar fantastiskt och vårt klimat som whiskyn får mogna i spelar stor roll. Vi ville hålla allting så lokalt som möjligt med råvaror, vatten och värme. Vi ville också skapa en traditionell västkustwhisky. Den stil vi hade som mål var en lätt rökig, fruktig whisky med god textur och en lätt sälta som får dej att vilja ha en dram till, resonerar han.
Alex Bruce är verkställande direktör för Adelphi, den oberoende buteljeraren som också äger Ardnamurchan-destilleriet på Skottlands västkust, och vad Ardnamurchan och dess whisky står för pratar Alex varmt om från olika perspektiv.
– Vi har fått börja från grunden med vårt varumärke. Jag kommer ihåg hur jag satt och pratade med min farfar, som också var i branschen, och han sa: »Vad du än gör när du bygger upp ett varumärke, var konsekvent! Kunden måste veta vad man kan vänta sig av det man köper.« Därför är det viktigt för oss att vara ärliga, berättar han.
Så vad kan man vänta sig av en flaska Ardnamurchan, då? När Alex får frågan om vad som är destilleriets signum handlar det mycket om kvalitet från grunden och att inte krångla till det i onödan. Ardnamurchan ska ha viss rökighet, men på sitt sätt, som är representativt för både destilleriet och området det ligger i.
– Hälften av malten är rökig och hälften är ickerökig. 65 % av faten är bourbonfat, 30 % av faten är sherryfat av olika slag och de sista 5 % består av en rad andra fat för att vi ska kunna ha lite kul, ler Alex och fortsätter:
– Så här har vi jobbat sedan starten för nio år sedan och vi har inga planer på att ändra dessa koncept den närmaste tiden. Konsekvent bra whisky börjar tidigt i tillverkningsprocessen, långt innan det är dags att buteljera.
Så vad är nytt från Ardnamurchan? Förutom att ägarföretaget, den oberoende buteljeraren Adelphi, firar 30 år i branschen, släpper man ett par väldigt spännande buteljeringar både under vintern och nästa år. Man har nyligen lyckats knipa en viktig – och populär – position hos Systembolaget med sin Ardnamurchan Sherry Cask Peated, en härligt smakrik och värmande whisky till vilken man valt att använda en större mängd rökig malt än vad man brukar göra. Utöver denna nyhet kommer inom kort en romfatslagrad buteljering och i början av 2024 släpper man en utgåva där whiskyn lagrats på madeirafat.