Banner desktop
Logga in Ditt konto
Banner desktop
Banner med Emma
HemFeatureSpringbank vs Cadenhead – när vänskap blir rivalitet på Campbeltowns vis

Springbank vs Cadenhead – när vänskap blir rivalitet på Campbeltowns vis

Det är inte ofta man ser boxningshandskar i whiskyvärlden. Men när Fiona McFadyen från Springbank och Jenna McIntosh från Cadenhead gick upp på scen under turnén “Springbank Vs. Cadenhead – The Great Battle Of Campbeltown”, var det just så. Ett vänskapligt slagsmål mellan två av Skottlands mest traditionsbundna namn – födda ur samma kuststad, förenade av samma ägare, men med två helt olika temperament.

Bakom showen fanns en seriös poäng: att visa hur två varumärken kan dela själ men inte stil. ”Vi ville leka lite med idén om konkurrens,” säger Jenna och ler. ”Vi jobbar för samma familj, men våra roller är väldigt olika. Cadenhead handlar om bredd, nyfikenhet och tolkning. Springbank står för stabilitet och tradition. Vi är som syskon – ibland retar vi varandra, men vi har samma uppfostran.”

Jenna McIntosh – Cadenhead, Henric Madsen – Allt om Whisky och Fiona McFadyen – Springbank strax innan provningen på Ardbeg Embassy skulle köra igång.

Fiona skrattar åt beskrivningen. ”Det är nog ganska sant. Campbeltown är litet, alla känner alla, och vi lever i samma rytm. Men det är också därför det fungerar – det finns en respekt för varandras sätt att arbeta.”

En kuststad med whiskyn i blodet

Campbeltown var en gång whiskyvärldens huvudstad. Vid sekelskiftet 1900 fanns här över trettio destillerier, alla drivna av havsvindar, torvrök och den envishet som präglar Argyllhalvön. Sedan kom fallet – järnvägen till Glasgow, sviktande kvalitet, den ökända Whisky Loch under 1920-talet – och plötsligt stod bara tre destillerier kvar.

Men de som överlevde, överlevde med stil. Glen Scotia, Springbank och sedermera Kilkerran höll fast vid hantverket, och runt dem växte en kultur som liknar ett mikrokosmos av Skottlands hela whiskyhistoria. Mitt i allt detta står Cadenhead, Skottlands äldsta oberoende buteljerare, som länken mellan då och nu.
”Vi är kanske inte störst,” säger Jenna, ”men vi har överlevt längre än de flesta. Och det säger något om vad vi tror på.”

Cadenhead – Skottlands äldsta oberoende buteljerare

Jenna McIntosh är Cadenheads Export Sales Manager

Historien börjar 1842, när George Duncan startade en liten vin- och sprithandelsfirma i Aberdeen. Några år senare tog hans svåger, William Cadenhead, över verksamheten. Han blev snabbt känd som en excentriker med en osviklig känsla för kvalitet – en man som hellre lät ett fat stå i fred än sålde det för tidigt. Efter hans död 1904 fortsatte företaget i samma anda, ofta mer idealistiskt än affärsmässigt.

År 1972 köptes Cadenhead av J.&A. Mitchell & Co, ägarfamiljen bakom Springbank. Under Hadley Wrights tid som ledare växte företaget utan att tappa fotfästet. Han var en tystlåten figur, men hans inflytande var stort: det var Wright som såg till att Cadenhead höll sig oberoende i en tid när många andra små buteljerare köptes upp.

När han gick ur tiden för några år sedan fördes ägandet över till en trust – en stiftelse skapad för att säkra framtiden. ”Det betyder att företaget inte kan säljas,” förklarar Jenna. ”Allt vi gör styrs av samma principer som alltid: att whiskyn ska tala, inte marknadsföringen. Det är därför vi kan vara tålmodiga. Vi behöver inte jaga tillväxt.”

Cadenhead har i dag sitt centrum i Campbeltown, med butiker i Edinburgh, London och flera europeiska städer. Men hjärtat – och lagren – finns kvar där allt började. Och just nu, säger Jenna, känns det som att cirkeln slutits. ”För några år sedan hade vi svårt att verka på den svenska marknaden. Nu är vi tillbaka – med bättre volymer och bättre fat. Det känns rätt.”

Hon beskriver det som att företaget hittat ett nytt lugn. ”Vi är inte i någon panik att växa. Sverige är en av våra viktigaste marknader, just för att det funnits en trofast publik här i många år. Det är marknader som er vi vill bygga vidare på.”

Enigma – gåtfullt, naket och uppriktigt

Cadenhead Enigma 1985 40yo Highland Single Malt – whisky från ett icke namngivet destilleri strax norr om Tain.

Bland de whiskies som nu når Systembolaget på torsdag märks flera ur Cadenheads nuvarande portfölj – eleganta Oloroso- och Amontilladofinishar, bourbonfat från Speyside och den spektakulära fyrtioåringen under etiketten Enigma.

Serien är, berättar Jenna, ett sätt att fånga de där udda, ibland anonyma faten som annars riskerar att gå förlorade. ”Vi har många fat där vi helt enkelt inte vet hela historien, eller där vi inte får avslöja namnet. Då hade vi två val: antingen sälja dem vidare, eller buteljera dem som de är. Och vi valde det senare. För oss handlar det om att whiskyn ska vara bra – inte om vad som står på etiketten.”

Flaskorna har mörkgrönt glas, ingen distraktionsdesign och endast en kod som ger ledtrådar om ursprung och batch. ”Om man knäcker koden en gång,” säger Jenna, ”förstår man systemet. Det är lite som ett hemligt språk mellan oss och konsumenterna.”

Men det viktigaste, menar hon, är att våga stå för enkelheten. ”Vi vill bort från den där dyrkulturen som uppstått kring ålder och namn. Det är smaken som räknas. Vissa av våra Enigma-buteljeringar är helt fantastiska, andra bara väldigt bra – men de har alla integritet. Det är allt vi kräver.”

Springbank – den envisa överlevaren

Fiona McFadyen är Springbanks regional sales manager

Om Cadenhead är den äventyrlige brodern, är Springbank den envisa och principfasta systern. Sedan 1828 har destilleriet stått där det står, på samma mark, med samma handlag. Det är ett av de sista destillerierna i Skottland som fortfarande gör hela produktionen själva: mältning, destillation, buteljering.
”Vi är inte nostalgiska,” säger Fiona. ”Vi gör det så för att det fungerar. Det är så vi behåller kontrollen över smaken.”

Hon talar om Springbank som ett kollektiv snarare än en fabrik. Runt 150 personer arbetar i dag inom J.&A. Mitchell-gruppen i Campbeltown, många av dem i generationer. ”Det är en stad där familjerna bokstavligen växer med whiskyn,” säger hon. ”Det gör något med kulturen. Vi tänker långsiktigt eftersom vi vet att våra barn kan jobba här en dag.”

Efter Hadley Wrights bortgång och trustens bildande har Springbank fått en ännu tydligare identitet. ”Vi är självständiga – men också ansvariga inför varandra,” säger Fiona. ”Ingen extern ägare som kan bestämma att vi ska säljas, inga kortsiktiga beslut. Det är ganska unikt.”

Destilleriet har samtidigt växt försiktigt. 2018 fördubblades produktionen, men filosofin är densamma. Den nya buteljeringsanläggningen som snart står klar innebär effektivitet, inte automatisering. ”Det går rykten ibland,” säger Fiona med ett snett leende. ”Någon i Campbeltown hörde att allt skulle bli robotar. Vi fick till och med dementera det på Facebook.”
Hon skakar på huvudet. ”Vi har inte ersatt någon – vi har anställt fler. Turismen växer, whisky­skolan växer, och vi har fler besökare än någonsin. Det är en fantastisk utveckling, men också ett ansvar.”

Den unga rösten och de gamla rötterna

Springbank 100 proof 5yo – en efterlängtad nyhet som nu kommer till Sverige!

Springbank är just nu i en fas där både det nya och det gamla möts. Den efterlängtade 100 Proof på fem år lanseras nu, och den har redan fått ryktet om sig att vara en frisk men kompromisslös tolkning av husets stil.
”Att sätta fem år på etiketten är ganska modigt,” säger Fiona. ”Vi ville vara transparenta. Det finns unga whiskies som är helt fantastiska – och vi vill visa det. För oss är det ett sätt att tala om vem vi är.”

Samtidigt fortsätter klassikerna Springbank 10 och 21 Years, samt Longrow Peated, att förvalta arvet. Det handlar, som Fiona säger, om ”att gå framåt utan att ändra riktning”. Hon berättar att destilleriet just nu renoverar sina pannor – en operation lika teknisk som känslomässig. ”De gamla pannorna har burit smaken i generationer. Vi byter inte ut dem, vi restaurerar dem. Det är koppar med historia.”

Och nästa stora milstolpe närmar sig: 2028 fyller Springbank 200 år. ”Vi planerar redan för det,” säger hon. ”Men vi vill inte göra det till en jättefest. Det viktigaste är att fortsätta göra bra whisky. Firandet kommer naturligt.”

Två vägar, samma mål

När samtalet lider mot sitt slut är det uppenbart att både Fiona och Jenna ser sin uppgift som något större än att sälja flaskor. De talar om ansvar, rytm och relationer – och framför allt om förtroende.
”Vi konkurrerar,” säger Jenna, ”men vi hejar på varandra också. När Springbank gör något bra är det bra för oss. Och när vi lyckas med något stärker det hela Campbeltown.”
Fiona nickar. ”Vi står i varsin ringhörna, men det är samma kamp. För whiskyn, för människorna, för platsen.”

På torsdag släpps deras nya buteljeringar på Systembolaget – Springbanks traditionstyngda klassiker och Cadenheads friare tolkningar. Det är två röster som låter olika men sjunger i samma tonart: den envisa, jordnära, okuvliga klang som gjort Campbeltown till whiskyvärldens mest envist levande stad.

Här mäts inte styrka i volym eller hastighet, utan i uthållighet. Det är den verkliga Battle of Campbeltown – en kamp som båda sidor vinner, varje gång.

Här provar vi samtliga nyheter -först Cadenhead

Cadenhead Tomatin 2009 Manzanilla Cask Finish 16 yo

Doft: Elegant och lätt oxidativ sherrykaraktär med toner av gröna äpplen, mandel, vanilj, torrt vin, och ett uns havssälta från manzanillafatets inflytande. En antydan till maltkex och torkad aprikos i bakgrunden.
Smak: Frisk och torr med tydliga inslag av citruszest, halm, nougat och en lätt vinös ton. Balansen mellan frukt och fat är precis — manzanillafatet ger struktur snarare än sötma.
Eftersmak: Torr, med ektoner, gröna druvor, nötter och en subtil sälta som dröjer sig kvar.

Alkoholhalt: 46 %
Nr: 4201501
Volym: 70 cl
Pris: 1 039 kr

Cadenhead Enigma 1985 Highland Single Malt (HIG.3.A) 40 yo

Doft: Djupt mogen och komplex med lager på lager av gammal ek, bivax, apelsinskal, torkade blommor och polerad möbel. Ett eko av gammal sherry, men mer åt rancio och valnöt än söt frukt. En underbar balans mellan torkad frukt, gammalt trä och läder.
Smak: Silkeslen och harmonisk – en klassisk old school Highland-malt. Torkade aprikoser, ljunghonung, tobak och mörk choklad. Ett lätt drag av mentol, kryddnejlika och torkad mynta avslöjar den långa mognaden. Fatet har rundat av spriten till en sammetslen struktur, men whiskyn levererar fortfarande vitalitet och spänst.
Eftersmak: Utsökt lång, med toner av cederträ, apelsinskal, valnöt och en lätt pepprig värme som hänger kvar. En buteljering som andas tid, tålamod och tradition – den typen av whisky som bara Cadenhead kan frambringa efter fyra decennier i vila.

Alkoholhalt: 44,5 %
Nr: 4201301
Volym: 70 cl
Pris: 6 899 kr

Craigellachie-Glenlivet 18 yo Oloroso Cask

Doft: Fyllig och rik med russin, dadlar, choklad, apelsinzest och ett lätt drag av svaveltypisk Craigellachie-mineralitet.
Smak: Kraftfull sherryton med körsbär, plommon, kakao och en lätt kryddighet från ekfatet. Den klassiska Craigellachie-oljan balanserar sötman.
Eftersmak: Lång, nötig och fruktig med ett eko av mörk choklad och apelsinmarmelad.

Alkoholhalt: 46 %
Nr: 4201001
Volym: 70 cl
Pris: 1 259 kr

Dailuaine-Glenlivet 12 yo Bourbon Cask (2013)

Doft: Fräsch och maltig med vanilj, päron, grönt äpple och en lätt ton av smörkola. Ungdomligt livlig men välbalanserad.
Smak: Krämig vanilj, honung, citrus och lätt kryddig ek. Fatet bidrar med sötma snarare än kraft.
Eftersmak: Medellång med lätta toner av malt, gräddkola och vitpeppar.

Alkoholhalt: 46 %
Nr: 4201101
Volym: 70 cl
Pris: 759 kr

Benriach-Glenlivet 12 yo Amontillado Cask Finish

Doft: Nötig och fruktig med rostade mandlar, aprikos, kakao och ljus tobak. Amontilladofatet bidrar med torra sherrytoner och ett uns rökighet.
Smak: Fint balanserad mellan sötma och torrhet, med smaker av karamelliserade äpplen, valnöt, honung och kryddig ek.
Eftersmak: Medellång till lång, med torra sherrytoner, ljus frukt och en lätt kryddighet i avslutet.

Alkoholhalt: 46 %
Nr: 4201201
Volym: 70 cl
Pris: 949 kr

Och nu Springbank!

Springbank 100 Proof (Bottled 2025) 5 yo

Doft: Kraftfull och klassiskt Campbeltown med salt havsbris, torvrök, maltkaka och en aning oljighet. Citrus, honung och ett uns maritim jod kikar fram under den kraftiga alkoholstyrkan.
Smak: Intensiv och fyllig med toner av karamelliserat socker, vanilj, rökta korn och torvaska. Den höga alkoholhalten ger en explosiv karaktär som samtidigt bär på en oväntad fruktighet av päron och äpple.
Eftersmak: Lång, oljig och kraftfull med inslag av rök, söt malt och havssalt. En klassisk Springbank i fatstyrka – ofiltrerad, opolerad och helt ärlig.

Alkoholhalt: 57,1 %
Nr: 8215501
Volym: 70 cl
Pris: 679 kr

Springbank 10 yo (Bottled 2025)

Doft: Fräsch och komplex med toner av malt, citrus, torv och äpple. Den karaktäristiska Springbank-mineraliteten finns där, tillsammans med lätt sälta och vanilj från bourbonfatet.
Smak: Balansen mellan sötma, rök och krydda är skolboksexempel på Campbeltown-stil. Ljus honung, mandel, kex, torkad frukt och en lätt pepprighet.
Eftersmak: Medellång, med malt, äppelskal och torv som växer fram i takt med att eken torkar upp munnen.

Alkoholhalt: 46 %
Nr: 4200701
Volym: 70 cl
Pris: 739 kr

Springbank 21 yo (Bottled 2025)

Doft: Djupt komplex och elegant med nyanser av gammal ek, valnöt, mörk choklad, torkade aprikoser och cigarrlåda. En tydlig sherrykaraktär möter Springbanks oljiga, lätt rökiga grundton. Vanilj, läder och svarta vinbär ger doften ett lyxigt djup.
Smak: Rik och sofistikerad med perfekt integrerad ek. Torkad frukt, mörk sirap, fikon och apelsinskal blandas med torv, lakritsrot och en lätt ton av havssalt. Munkänslan är sammetslen men vital, med lager av krydda, nöt och mörk frukt som utvecklas i varje klunk.
Eftersmak: Exceptionellt lång och harmonisk. Sherryfatens värme ligger kvar tillsammans med tobak, cederträ och ett elegant inslag av salt kola och torvrök. En mogen, balanserad och fullständigt fängslande buteljering – Springbank i sin mest klassiska form.

Alkoholhalt: 46 %
Nr: 4200901
Volym: 70 cl
Pris: 3 765 kr

Longrow Peated (Bottled 2025)

Doft: Mjuk rök med inslag av aska, citronzest och söt malt. Ett stänk av hav och oljiga fattoner i bakgrunden.
Smak: Kraftfull men balanserad – torvrök, maltkex, äppelkompott och vanilj i fint samspel. Ett tydligt destillatdrivet uttryck med både sötma och sälta.
Eftersmak: Lång och rökig med toner av sot, karamell och en lätt metallisk sälta som känns typisk för Longrow.

Alkoholhalt: 46 %
Nr: 4202501
Volym: 70 cl
Pris: 679 kr
Lanseras: fredag den 21/10

Föregående post
Henric Madsen
Henric Madsen
Henric Madsen grundade whiskymagasinet Malter Magasin 2017 men har nu anslutit till Allt om Whiskys team. Han bor i Dalarna och hans favoritwhisky är olorosolagrad Glen Ord.
Relaterade artIklar

LÄMNA ETT SVAR

Skriv din kommentar
Skriv ditt namn här

Missa inte

Populärt