
Foto:Fredrik Lund & Henrik Mill
Svenska Dryckesmässor är Sveriges största arrangör av dryckesmässor och lockar årligen 80 000 besökare till någon eller några av deras 16 mässor i tio olika städer. Bakom framgången står grundaren och entreprenören Stanley Wong. Men historien börjar egentligen redan 1947, då hans kinesiska morfar Liu Wan Chong ofrivilligt hamnade i Göteborg.
– Han jobbade som chefskock på ett fartyg och blev akterseglad sedan han försovit sig efter en festlig natt på stan, berättar Stanley.
Morfar blev kvar i Sverige, jobbade en kort period på SKF, men hamnade sedan på Berns Asiatiska – som då hette Berns Kinesiska – och blev 1949 deras chefskock. Så småningom tar han sig till Köpenhamn, öppnar två restauranger där och flyttar därefter tillbaka till Göteborg där han öppnar klassikern Kinesiska Muren – Sveriges första renodlade kinarestaurang.

Stanleys föräldrar flyttar till Örebro och gör som morfar Wan Chong – de öppnar också en kinakrog, stadens första i sitt slag.
– Det här har nog präglat mig som person – att driva eget och skapa något som inte är exakt som alla andras, utan gå min egen väg. Men också att göra det som ett team.
Under intervjun återkommer Stanley ofta till sina medarbetare, som han beskriver som ’ett team på fem grymma medarbetare, och vikten av att det finns utrymme för alla att kreera och komma med egna idéer.
Stanley har själv arbetat många år i restaurangbranschen: de första åren på McDonalds, och 1994 startade han sin första egna restaurang i Örebro. Fram till 2008 hade han drivit två restauranger i staden, med ett kort mellanspel som PR- och informationschef på ett it-företag.
2008 fick han uppdraget som så småningom ledde till idén och starten på den egna verksamheten. Han skulle arrangera en öl- och whiskyfestival på Conventum, örebroarnas stora mäss- och konferenscenter. Och han fick drygt tre månader på sig.

– Jag hade inte ens varit på någon dryckesmässa innan jag antog utmaningen. Jag lierade mig med kunniga människor, bland annat fick jag med mig whiskyprofilen Jan Groth på tåget som hjälpte mig med en del frågor. Vi lyckades få ihop 40 utställare och nästan 4 000 besökare – mitt under en brinnande finanskris, säger han stolt.
Det blev en repris året därpå och en vinmässa på Örebro slott innan Stanley sa upp sig för att stå på egna ben.
Svenska Dryckesmässors första mässa hade fokus på vin och hölls i Karlstad 2011. 2012 lanserade de i Västerås och 2013 var det dags för Svenska Mässan och Göteborgs första öl- och whiskymässa.
– Det blev kaos. Vi hade sålt för många biljetter till fredagen och 2 000 personer kom inte in. Tidningarna skrev, TV4 var där och rapporterade och folk var minst sagt förbannade – av goda skäl.
Den värsta skadan reparerades redan dagen därpå. Under lördagen var det lugnare och de återfick förtroende hos göteborgarna. Året därpå var biljetterna slutsålda flera veckor i förväg. I dag är En Öl & Whiskymässa i Göteborg fyra gånger större än vid starten, och dessutom Nordens största dryckesmässa. 2019, året innan pandemin, lockade den 25 000 besökare.

Därefter har det rullat på med nya mässor och i fler städer: Västerås, Örebro, Stockholm, Linköping, Norrköping, Uppsala, Jönköping samt Malmö – där dryck är den gemensamma nämnaren.
– Vi gör inte allt själva, utan samarbetar med starka lokala partners – ofta de som driver de stora kongressanläggningarna. De känner staden och öppnar sina kontakter för oss.
Under hösten arrangerar de två helt nystartade mässor: En öl- och spritmässa den 17–18 oktober i Norrköping samt en vinmässa
den 25–26 oktober i Jönköping.
Vilka trender ser du inom dryck?
– Det går mer och mer åt drinkhållet, där man numera även har whisky i cocktails. Och mässorna blir mer nischade. Vissa mässor blir därför mindre, där vi kanske bara har 2 000 besökare på en mindre yta. De större arrangemangen tenderar i stället att vara indelade i specialiserade områden.
Målgruppen är framför allt allmänheten.
– Våra utställare vill nå den breda publiken så att den kan lära sig och bli ännu mer intresserad av just deras drycker.
De stora, välkända aktörerna finns med. Men i takt med att antalet mikrobryggerier och nya destillerier har vuxit fram får besökarna också möjlighet att bekanta sig med de lite mindre producenterna som här finns samlade på ett ställe – de som annars har svårt att nå ut.
För små, nyetablerade hantverksbryggerier finns ’bryggartorg’, där de kan ställa ut för självkostnadspris, och motsvarande ’sprittorg’ för destillerierna.
– Det blir helt enkelt en möjlighet för de nystartade producenterna att få en kick framåt.
Stanley kan också se att kunskapen om dryckens värld har ökat enormt under de år han hållit på.
– Det är delvis tack vare oss mässarrangörer. Men folk läser också på – allt finns ju tillgängligt i mobilen. För oss arrangörer gäller det att hitta olika sätt att twista till det så att det fortsätter att vara intressant.
En del i den här utvecklingen är att de framöver kommer att jobba mer med speed tastings, det vill säga korta provningar på maximalt trettio minuter placerade i själva mässlokalen i stället för i separata rum.
Har du tips på hur jag som besökare kan få ut mesta möjliga av en dryckesmässa, utan att det blir för många glas?
– Kika på skissen som finns på hemsidan, kryssa i vilka du vill besöka och läs på! När du väl kommer till mässan – ta ett varv innan du börjar prova så att du får en överblick. Det är lite som att springa ett lopp: du behöver förbereda dig, stretcha och värma upp innan du sätter i gång.