Klaus Bitschnau – mannen bakom den Digitala Whiskykalendern


Whiskyintresset började på allvar runt 2001-2002 under en företagskryssning. En Longmorn 15 och en Glenkinchie Distillers Edition 1989 inhandlades och Klaus var fast.

Men ska man vara lite skämtsam, vilket Klaus gärna är, började allt mycket tidigare då Klaus stal en skvätt Long John i kylskåpet av sin mor.
Ja, det var av sin mors whisky Klaus försågs sig med första gången. Klaus som är född i Österrike med en österrikisk far och en svensk mor är uppväxt i två länder. Föräldrarna skilde sig tidigt och Klaus fader stannade i Österrike. Därför har Klaus pendlat mellan länderna i hela sitt liv.

– Pappa kom till Sverige med den stora arbetskraftsinvandringen på 50-talet och började som skidlärare i Åre. Men hamnade ganska fort i Eskilstuna och industrierna där, säger Klaus. Det var i Eskilstuna, på Statt, som Klaus mamma och pappa träffades första gången. Men de flyttade sedan ned till Österrike där Klaus föddes.

Födelsen är en liten historia för sig. Klaus föddes alldeles för tidigt på ett sjukhus som drevs av ett kloster. Vid födseln var han i väldigt dåligt skick. Nunnan som hade förlöst Klaus meddelade de oroliga föräldrarna att han borde döpas akut då de inte trodde att han skulle överleva. Klaus mor berättade för nunnan att hon ville att barnet skulle heta Klaus. Men det gick inte för sig! Barnet skulle absolut ha ett heligt namn. Så det fick bli Nikolaus. Idag är Klaus fullständiga namn Klaus Nikolaus Magnus Kasimir Bitschnau.

Vi vet ju alla att han överlevde den kampen.
– Redan där började min inställning till livet, säger Klaus. Jag har alltid arbetat hårt, jag är en fighter och entreprenör! Drivet kommer nog även från fadern som än idag, 83 år ung, driver ett lägenhetshotell i Schruns, Österrike. Klaus reste ned till fadern på nästan varje lov och jobbade hårt på hotellet.

– Jag har gjort allt från att städa till att vara köksmästare. Så jag vill påstå att jag kan hotell- och restaurangbranschen från grunden.
Ni som har träffat Klaus vet med vilken värme och energi han pratar om det han brinner för. Sedan 5 år tillbaka brinner han väldigt mycket för den Digitala Whiskykalendern.
– Jag har alltid något på gång och är väl en rastlös själ, jag brukar säga »be like a dog with a bone«.

Klaus har arbetat som säljare sedan 1982 då han började som dörrknackare och sålde uppslagsverk för Fokus.
– Jag har sålt det mesta genom åren och är säljare i själen.

Då han har ett eget driv har han lite svårt med att någon annan ska tala om vad han ska göra på dagarna. Därför startade han eget företag 2006.

Klaus var även med och byggde upp Eskilstuna whisky kultur under åren 2011 till 2017. Nu för tiden har han lämnat styrelseuppdragen och är en aktiv medlem istället. Idag är det fullt fokus på Digitala Whiskykalendern som varit ett projekt i fem år. Men som fungerande websida sedan slutet av 2017.

Det som driver Klaus att satsa helhjärtat på Digitala Whiskykalendern är att han ser ett behov av att effektivisera all den information och data som finns om whisky, provningar, klubbar m.m. Plattformen är till för intressestyrda organisationer och utveckling av plattformen sker hela tiden. Webbsidan är bara det som syns utåt. Det unika och styrkan ligger i själva plattformen bakom det grafiska vi ser på webbsidan.

Tanken med Digitala Whiskykalender är att hjälpa whiskyklubbarna, whiskytillverkarna och dess ambassadörer att hitta varandra och effektivisera deras tid. Digitala Whiskykalendern ska vara spindeln i nätet.

Ett exempel: En klubb vet vilket datum de ska ha en provning men temat är inte bestämt än. Då flera klubbar lagt in sina datum i Digitala Whiskykalendern kan sedan tillverkarnas ambassadörer planera sina resor för att bli så effektiva som möjligt. De kan då hålla nere sina resetillfällen och besöka fler klubbar under en och samma turné. Digitala Whiskykalendern har även ett avtal med SWF (Svenska Whisky Förbundet) vilket kommer att förenkla för SWF att sprida och få info från klubbarna ute i landet. En stor drivkraft för SWF och alla klubbar att använda Digitala Whiskykalendern är att den är GDPR-säkrad (EU:s gemensamma dataskyddslagstiftning – General Data Protection Regulation). Vilket kan vara en utmaning annars för ideella föreningar med egna hemsidor och digitala register på sina medlemmar.

– När väl allt finns i Digitala Whiskykalendern blir det enklare för alla, säger Klaus. Han vill även kunna bidra med fakta och analyser till tillverkarna. Det finns även en dröm om att Digitala Whiskykalendern ska bli internationell på sikt.

Klaus älskar helt enkelt att effektivisera.
– Jag är ju själv bekväm i grund och botten, säger han med ett stort leende.
En utmaning som Klaus brottats med är att Whiskykalendern lätt blandas ihop med de whiskykalendrar (julkalendrar) som säljs året om nu för tiden. Därför kommer Whiskykalendern döpas om till just Digitala Whiskykalendern.

Det finns två olika konton för privatpersoner. Dels baskontot som är gratis och ett connoisseurs-konto som kostar 365 SEK/år. Connoisseur kommer döpas om till VIP på sikt då det är lätt att tolka ordet som något lite snobbigt. Tanken är att du som connoisseur (VIP) ska få mer och fördjupad info. Samt viss info före övriga så att du har större chans att få plats på en viss provning.

Klaus är även ambassadör för SMWS (The Scotch Malt Whisky Society) sedan hösten 2018. Det innebär att han kommer åka runt i Mellansverige och hålla whiskyprovningar med SMWS produkter. Klaus är duktig på att matcha mat och dryck, så kanske kommer vi få se SMWS provningar där även maten kommer i fokus?

Om Klaus själv får bestämma var han njuter sin whisky bäst hamnar vi i de österrikiska bergen. Sitta och njuta av naturen. Att känna att man har flow. Balans kommer man aldrig få. Men flow kan man njuta av, säger Klaus. När andra har det bra har jag det bra. Jag har inte arbetstid eller fritid. Jag har livstid, säger Klaus som använder sig av många visdomsord för att beskriva sitt sätt att se på livet.

Han fortsätter med att säga att han aldrig ångrar vad han gjort, utan försöker lära sig av det istället. Oroar sig inte så mycket för framtiden. Tar livet som det kommer. Tar gärna ut glädje i förskott, i värsta fall var man glad en gång för mycket, säger Klaus och ler så där glatt igen.

Den här positiva livsstilen och viljan att göra andra glada har även en baksida, säger Klaus. Jag blir utnyttjad ibland. Men det vet jag om och kan hantera.
Men det bästa whiskyminnet Klaus har är från 2017 ute på Islay, Skottland. De var ett gäng som åkte ut med RIB-båt (Rigid Inflatable Boat) en molnfri dag. Havet låg spegelblankt, dofterna från havet och de vackra vyerna mot Islays kust.

Efter ett tag stannade de till och guiden började dyka efter pilgrimsmusslor. När pilgrimsmusslorna var bärgade fortsatte båtfärden mot en av de karga klipporna utanför Islays kust. Där började de grilla färska pilgrimsmusslor, dricka Laphroaig 10 och titta ut mot den irländska kusten som gick att se denna dag. Ett magiskt ögonblick som även gav en tår i ögat.

Avslutningsvis avslöjar Klaus att Digitala Whiskykalendern planerar att ordna Sveriges största whiskyfest 2021. Året då Digitala Whiskykalendern fyller 8 år. Varför 8 år?
Jo, om du lägger 8:an ned får du ett evighetstecken. Därför ska det firas ordentligt 2021!

Klaus Bitschnau

Ålder: 56
Bor: Eskilstuna
Född: Österrike, Kom till Sverige som 4-åring.
Familj: Fru Maria, döttrarna Sophia, Josephine & Madeleine och barnbarnen Billy & Max
Senast provade whiskyn: SMWS 63:41 Sluicy juicy and sweet

Vad vill den Digitala Whiskykalendern?

www.whiskykalendern.se
Att vara en länk mellan den enskilde användaren/intresserade och tillverkare/producenten. Vill vara ett stöd och hjälp i många av de olika situationer som den whiskyintresserade kan hamna i.
En gemensam plattform och startpunkt för unika smakmöten, hantera egna buteljeringar, hitta och hålla provningar, mässor, köpa flaskor, fat, andelar och sedan omsätta dessa i upplevelser men även att delta i och planera resor, utbildningar, tävlingar. Tydlig, Enkel, Kraftfull, Unik, Framtiden.

Kostnad för dig som enskild:
• Baskonto: Gratis
• Connoisseur (snart VIP) 365 SEK/år
• Crowdfunder, stötta genom att teckna upp till max 10 andelar och då investera från 1000 till max 10 000 kronor.

Jonas är en av Allt om Whiskys stipendiater och har även varit med i flera av våra "Dagens Dram"-filmer. Provar gärna whisky och andra drycker. Erfaren fallskärmshoppare med åtskilliga tusen hopp i bagaget.