Whiskyåret 2020 i siffror

Januari drog igång och allt kändes som vanligt i Sverige. Systembolagets försäljning av whisky startade bra men trenden liknade det vi såg 2019, den ökade med cirka 4 % mot
föregående år. Inget ovanligt där, men sedan small det!

En extraordinär situation uppstod som totalt ändrade våra köpmönster. Landsgränser stängdes vilket påverkade gränshandeln, duty-free försvann över en natt och att jobba hemma i mjukisar vände upp och ner på vardagen för många. Restauranger står för en liten andel av Sveriges totala whiskykonsumtion men den gick upp i pagodan också. Klockan 10.00 öppnar Systembolaget precis som vanligt och helt plötsligt kanaliseras all försäljning av whisky till monopolet.

Ändrat köpbeteende

Svenska konsumenter började handla utanför städerna och tidigare på veckan för att undvika trängsel. Måste faktiskt ge personalen på Systembolaget en eloge för hur de hanterade situationen från start. Stå i butik och bli överrumplad av
kunder en måndag kunde nog ingen förutspå.

Billigt och/eller trygg whisky

Enligt statistiken så började vi köpa whisky i de lägre prisklasserna, detta var en genomgående trend för nästan alla dryckeskategorier på Systembolaget. Jag har sammanfattat de olika whiskykategorierna på Systembolaget där man kan utläsa att även trygga varumärken som funnits länge ökat kraftigt i försäljning. Vi har jämfört volymökningen från 2019 och i skrivande stund finns bara statistik från Systembolaget fram till sista november 2020. Hittills är totalen för whisky +21 % jämfört med förra året och den trenden har vi sett sedan pandemin startade.

Amerikansk whiskey +30 %

Whiskey som stavas med e verkar ha vinden i ryggen. Irländsk och amerikansk whiskey växte snabbast i Sverige 2020. De flesta whiskeys mådde bra här, den mest sålda i kategorin 2020 Jim Beam 70 cl säljer 33 % mer än förra året. Maker’s Mark 70 cl +56 % och Buffalo Trace 70 cl +218 % är ökningar som är fullkomligt galna. Bulleit Bourbon var “bara” +19 % mellan januari-november men hade en dålig start, sista 3 månaderna 2020 var Bulleit +67 %. Hysterisk whiskeykategori som ska bli kul att fortsätta följa 2021.

Skotsk malt +23,6 %

Stora flaskor skotsk malt som är lagrade under 18 år ökade sin försäljning med 25 % 2020. Skotsk malt över 18 år tappade 4 %. Ett segment som tydligt visar att svensken valde maltwhisky i lägre prisklasser sedan alla Covid-restriktioner drog igång. Nyheten Tamnavulin Sherry Cask tog Sverige med storm och är just nu Sveriges mest sålda skotska malt på Systembolaget. Fram till sista november sålde denna nya gigant över 130 000 flaskor vilket fyllde på segmentet rejält. Loch Lomond som även den tillhör maltwhisky i den lägre prisklassen ökade med 41 %. Trygga och stora produkter som Bowmore 12 år 70 cl (+45 %) och Laphroaig 10 år 70 cl (+31 %) har även haft ett fartfyllt 2020.

Kanadensisk whisky +11 %

Ett whiskysegment som har haft det tufft i Sverige en längre tid. Småflaskor funkar inte under pandemier har vi fastställt men det finns lite ljuspunkter bland 70 cl flaskor. J.P. Wiser’s växte snabbast med 31 % vilket är bra då whisky totalt var +21 % 2020 på Systembolaget. Även trotjänaren och den mest sålda kanadensaren i Sverige Lord Calvert 70 cl sålde 23 % mer, det är en hisnande ökning på 133 000 flaskor från föregående år.

Irländsk whiskey +29 %

Har varit en av världens snabbast växande whiskykategorier senaste åren och det är tydligt att vi svenskar följer den globala trenden. Kanske är därför Sverige dricker näst mest kaffe i världen per capita efter Finland? Skämt åsido, det kokar om Irish Whiskey och storsäljarna Tullamore DEW och Jameson är otroligt folkkära. Sveriges mest sålda är Tullamore DEW 70 cl som ökade med 35 % och världens mest sålda irländska whiskey som är Jameson 70 cl ökade med 34 % mot föregående år på Systembolaget.

Resten av världens maltwhisky 14%

2 % av all whisky/whiskey som säljs på Systembolaget är övrig maltwhisky. Kategorin är lite luddig men svensk maltwhisky säljs i denna kategori. Det är svensk maltwhisky som är segmentets herre på täppan. MACK by Mackmyra är störst, men sedan har även Highcoast Berg och Älv fyllt på i kategorin under 2020. Nyheten Paul John Bold lanserades i september 2020 och sålde bra. +14 % är såklart ett bra resultat av svensk maltwhisky och övriga världen men följer inte de andra whiskykategoriernas trend på +21 %. Trenden sedan pandemin startade är att köpa whisky i de lägre priskategorierna och det alternativet finns inte riktigt än i denna whiskykategori.

Blended Scotch +21,3 %

Sveriges näst största spritkategori som säljer över 6,2 miljoner 70 cl flaskor per år! Höll 2020-trenden i december så kommer den siffran öka ytterligare, väldigt många bottle-kills i ett litet land som Sverige. Skotsk blended 70 cl flaskor flyger från hyllorna under pandemin och ökade 2020 med 26 %. Det är 35 cl flaskorna som inte följde försäljningstrenden och var endast +3 %. Kan bero på att vi inte vill handla ofta och då köper en stor flaska. Storsäljaren The Famous Grouse 70 cl är långt ifrån billigast i kategorin men sålde ändå 38 % mer under 2020, vilket kan räknas om till en kvarts miljon fler 70 cl flaskor än förra året. Det trygga valet helt enkelt.

Alla trender i procent är baserat på försäljningen på Systembolaget perioden januari till november 2020. Får se vilka försäljningstrender som håller i sig under 2021 men det blir ett speciellt pandemiår att jämföra mot.

Sedan 1999 har Tommy jobbat med dryck. 2011 blev det whisky på heltid som brand ambassador och brand manager hos olika distributörer. Idag jobbar Tommy som konsult inom öl och whisky med inriktning på dryckestrender och marknadsföring.