Möt Eric Berntson – En rutinerad aktör på den svenska dryckesscenen

Eric Berntson är dryckesprofilen som mer eller mindre föddes in i spritbranschen och som sedan varit med och
revolutionerat den svenska dryckesscenen genom sitt arbete på bolag som Berntson, Bibendum och Winepartners.
– Det är människorna och deras verk som driver mig. Deras historia, deras passion för det de sysslar med, säger han.

Sedan mars 2019 är Eric Berntson VD och ensam ägare i det bolag som idag heter Berntson Wines & Spirits. Bolaget har sin grund i det bolag som hans far Bror-Eric Berntson startade på 1950-talet. Eric själv har tagit en rejäl runda runtom i branschen och har drivit upp ett flertal stora företag, men är alltså tillbaka där allt en gång startade.

– Det känns såklart både spännande och roligt. Idag är också min äldsta dotter Lykke en del av bolaget, så nu är det ett familjeföretag i tredje generationen, säger han.

Eric Berntsons väg in i dryckessvängen kom sig ytterst naturligt, eftersom hans far var anställd av den internationella giganten Martini & Rossi.

– Intresset för dryck började vid middagsbordet hemma. Alla de där internationella farbröderna kom med tåg hem till oss och satt och åt och drack, den delen av livet har alltid varit i min närhet. Mat, dryck och umgänge.

Eric var själv inriktad på att jobba inom hotell och restaurang och började som smörgåsnisse på familjens hotell i Helsingborg där han jobbade extra under lov och helger. Så småningom hamnade han på ett universitet i Skottland med inriktning på just hotell och restaurang.

– På den tiden hade vi ingen högskola inom den branschen här i Sverige, men jag kände tidigt att jag ville ha en stadig utbildning att stå på, så jag flyttade helt enkelt utomlands.

Efter avslutade studier fick han sitt första jobb som manager på Sheraton i Köpenhamn och därefter följde chefsjobb på bland annat Diplomat i både Stockholm och Linköping. Sen, i mitten av 1980-talet, fick han en fråga av sin bror Johan om att kliva in i familjeföretaget.

Eric Berntson tillsammans med två av Allt om Whiskys tidigare stipendiater: Helena Pettersson och Martin Ahlquist.

– Det blev lite överväganden fram och tillbaka men jag tackade ja, och det blev starten på min karriär inom dryck. Jag stationerades i Skåne och skulle sköta om försäljning i Skåne och Göteborg, plus det man då kallade tax-free, säger Eric.

Då var de största produkterna i bolaget framför allt Martini Rosso och de stora irländska whiskeymärkena, som Jameson.

– Det var faktiskt en del av pappas verk att lansera Irish Coffee brett. En otrolig framgång, minst sagt, minns Eric.

1988 lyckades Berntson få in Freixenets Cordon Negro med sin typiska svarta flaska i Sverige, en stor lansering som gick fantastiskt bra och blev en stor succé. I den vevan etablerade sig bolaget också i Stockholm.

Den stora revolutionen, både vad gäller den svenska dryckesbranschen och för Eric Berntson som företagare, kom runt 1996, i och med Sveriges medlemskap i EU. Eric och hans bror förstod tidigt att det skulle innebära stora utmaningar att hänga med i de stora förändringarna – men också att det skulle uppstå enorma möjligheter.

– Många duckade för den utmaningen, med all logistik och allt vad det innebar i form av nya arbetssätt. Men vi såg bara möjligheter, och vi hade internationella erfarenheter och intryck utifrån. Det var en utmanande tid och jag jobbade enormt mycket. Men samtidigt var det ju roligt och spännande.

Vad man bland annat gjorde var att starta ett nytt bolag, Bibendum, dit man flyttade över en del av Berntsons varumärken. Eric blev VD för Bibendum och brodern Johan var kvar som VD för Berntson. Bibendum rekryterade den erfarna vinpersonen Jan-Åke Johansson och började dra i hans kontakter inom vin, och bolaget fick en rasande bra start och växte snabbt. På bara fem år blev man Sveriges tredje största vinbolag.

– Förutom att det var kul att Bibendum gick så bra blev det också min väg in i vinvärlden, det var då mitt intresse verkligen tog fart. Jag fick vara med på en massa otroliga provningar, träffa intressanta vinmakare och dricka klassiska kultviner.

Några av Berntsons märken, från vin via rom till whisky.

I början av 2000-talet sålde Eric Berntson sin del i Bibendum och istället startade han Winepartners, ett företag som också drevs upp snabbt och gick väldigt bra. Och så, i mars 2019, återinträdde han i Berntson, då som VD och ensam ägare.

– Det har varit en resa, minst sagt. Ups and downs längs vägen, men det gäller ju att hela tiden förändras och utvecklas. Jag har verkligen fått vara med om en spännande utveckling i branschen, men samtidigt har basen alltid varit de här familjerna som vi jobbar med. Ofta enkla familjer med jordbrukarbakgrund som skapar fantastiska produkter för oss att jobba med, säger Eric Berntson.

Vad är du mest taggad på framåt?
– Att bevara och utveckla det bolag som vi har. Den stora grejen just nu är att vi har etablerat en vinavdelning inom bolaget igen, så nu sitter vi och smider planer på hur vi ska ta oss in i den branschen igen. Det är en stor satsning och utmaning som tar mycket av tiden just nu. Samtidigt ska vi såklart fortsätta bygga vår portfölj inom sprit.

Till sist, vad dricker du helst en ledig kväll?
– Jag dricker gärna en klassisk drajja gjord på Purity Gin 34, och franska viner, gärna från Rhônedalen. Jag avslutar ofta en middag med en Caffé Corretto, espresso med två centiliter Molinari Sambuca. Om det är en fredag eller lördag avslutar jag med The Irishman whiskey och sodavatten. En klassisk grogg helt enkelt.

Foto: Berntson Wines & Spirits

Etiketter

Andreas Grube är en mångsysslare med många strängar på sin lyra: journalist, sommelier och dessutom musiker och kompositör som skriver musik åt såväl film och tv som diverse popartister. Här på Allt om Whisky deltar han både som provare och med initierade reportage om personerna och platserna bakom spriten.