Efterlängtad lansering av japanwhisky

Få andra japanska, och för all del även skotska whiskysorter, har tilldelas lika många priser och fått så många utmärkelser som Nikka from the Barrel. Whiskyn blev ju bland annat Best-in-Show vid senaste Stockholm Beer & Whisky Festival där man besegrade hundratals skottar som var upp till 45 år gamla.

Den 1 juni lanserades Nikka from the Barrel på Systembolaget. En efterlängtad lansering för många whiskyfans.

– Det är mycket svårt att nöja sig med bara ett glas av denna, säger Chris Hunting som är en av världens främsta expert på japansk whisky och grundaren av Nonjatta blogg.

Nikka_from_the_Barrel_1_500I och med att man använder olika whiskysorter i receptet får producenterna möjlighet att skapa en smakbild uppbyggd av flera komponenter. Nikka from the Barrel är buteljerad vid 51,4 volymprocent, den höga alkoholstyrkan indikerar mycket smak, vilket också understryks av att andelen spanska sherryfat är hög.

Men även presentationen är lite speciell. Whiskyn har presenterats i en stilren parfymliknande flaska som ger ett mer sofistikerat intryck än det gängse.

Nikka from the Barrel blandas av maltwhisky i olika åldrar från de båda destillerierna Yoichi och Miagikyo samt grainwhisky från Miagikyo i staden Sendai.

Systembolaget har gjort sin största satsning på japansk whisky någonsin och tagit in inte mindre än 40 000 flaskor, alla bär de numret 551 och kostar 379 kronor styck.

    Johan Franco Cereceda är en av landets mest meriterade vinjournalister. Har bred erfarenhet av både journalistik och vin och annan dryck, bland annat som uppskattad utbildare. Johan har tidigare dessutom jobbat på flera av landets vintidningar. Är en av Nordens ledande Spanienspecialister.