Banner

Explorer i PET – klassiker gör grönt statement

Av | Publicerad 2016-03-01 | Lämna kommentar

Explorer_PET_150px– Det här är ett grönt statement, säger Caroline Grundström, Senior Brand Manager för Explorer hos Altia Sweden. Vi vill göra Explorer Vodka så skonsam mot miljön som möjligt och PET-flaskan har mängder av fördelar framför glas. Utsläppen av växthusgaser minskar med hela 45 procent och tillverkningsprocessen kräver 23 procent lägre energiförbrukning jämfört med glas.

Bytet medför också att flaskan blir lättare och i princip okrossbar vilket kommer att förenkla transport, hantering och ergonomi för såväl fraktbolag som privatpersoner. PET-flaskor blir också återvunna i högre utsträckning än glas.

Explorer skapades 1958 och blev snabbt svenskens favoritvodka. Det är den fortfarande.

Skeppet och seglet ritades ursprungligen av Sigvard Bernadotte och är Explorers signum. Dagens moderniserade etikett är framtagen av reklambyrån Zellout. Priset är detsamma men flaskorna har fått nya artikelnummer på Systembolaget.

Etiketter: , ,

Prenumerera på Allt om Whisky | Köp tidigare utgåvor

Tyck till

  • Välkommen

    Det här är tidningen Allt om whisky på webben. Vi ger dig allt du behöver veta om whisky och öl. Här bjuder vi på information och nyheter och låter dig prenumerera enkelt och snabbt.

  • Aktuellt nummer

    Senaste numret av Allt om Whisky
  • Från tidningen

    Allt om Whiskys spellistor Allt om Whiskys korssord
  • Whisky, öl och mat

  • Missat något nummer?

    Gamla nummer av Allt om Whisky
  • Citera oss gärna

    Creative Commons License
    Detta verk är licensierat under en Creative Commons-Licens.