Compass Box – rock n’ roll snarare än tradition

John Glaser, Compass Box

När John Glaser erbjöds ett jobb som marknadsförare för Diageos Johnnie Walker, såg han då en chans att bakvägen ta sig in i företagets vinavdelning – för det var vinmakare han ville bli. Han visste inget om whisky. Bland det första han gjorde var att åka till Skottland och väl på plats i blev han förälskad både i drycken och industrin. Det var inte alls den industriella produktionen som han förväntat sig att få se, utan ett genuint hantverk.

Efter några år i New York flyttade Glaser till London och började odla sin nyväckta dröm om att bli whiskymakare. Han insåg att det skulle bli svårt att få igenom hans nya idéer i ett så stort företag som Diageo. En dag när han var på semester bestämde han sig för att starta ett eget företag och blanda sin egen whisky. Platsen där han tog beslutet var stranden EleutheraBahamas, och därför fick en av hans whiskies just namnet Eleuthera.

Han började hemma i köket. Med hjälp av sin egen lilla whiskysamling, samples han fått från företaget och flaskor han hade råd att köpa försökte han göra sin egen whisky. Han upptäckte att han kunde skapa helt nya whiskysorter. Glaser reagerade mot branschens strömlinjeformning och ovilja att experimentera. Han tyckte att branschen hade stelnat och menade att det behövdes nytänkande och utveckling. Han valde företagsnamnet Compass Box, efter den låda som skeppskompasser är inbyggda i. Symboliken är enkel: kompassen pekar ut riktningen på whiskyhavet.

Något som John Glaser saknade i whiskyindustrins blended whiskies var att man tog för lite hänsyn till grainwhiskyn. Han började inte med det självklara att göra en egen blended whisky. Nej, det första han skapade var en vatted grainwhisky.

En del single grains fanns att tillgå på marknaden men någon vatted grain hade han inte sett till. Att namnet på whiskyn skulle vara Hedonism var ganska självklart, för det var ju en hädelse att lansera en vatted grain.

Glaser har beskrivits både som genial och galen. Hans innovationslust och förmåga att ständigt utmana smaker och processer har också utmanat det traditionella regelverket. Branschorganisationen Scotch Whisky Association har upprepade gånger höjt fingret mot honom. Man har till och med försökt lagföra Compass Box.

En av de saker som man reagerat emot är Glasers totala öppenhet. Han gör ingen hemlighet av hur hans whisky komponeras. På etiketterna berättar han om recepten, ända ner till tiondelen av decimalen. Detta har förargat herrarna – ja, det är fortfarande nästan bara herrar – i SWA, som tyckt att sådan transparens är detsamma som att sprida affärshemligheter.

Som whiskyblender har John Glaser visat sig vara en trollkonstnär. Han försöker komponera smaker och stilar utifrån en filosofi där kultur och livsstil möter hantverk och en yngre målgrupp. I motsats till de stora bolagen, som har kontinuitet och tradition som ledstjärna, är Glasers melodi snarare rock n’ roll.

I början av december kom fyra whiskies från Compass Box, två av dem har redan sålt slut (No Name och The Circle) och av The Peat Monster (nr 82574, 588 kr) finns endast ett fåtal kvar. Men så finns fortfarande den fjärde:

The Story Of The Spaniard

Artnr: 82740
Pris: 629 kr
Alkoholhalt: 43 %
Ursprung: Speyside och Highland
Årgång: 2019
Batch number: TS 2019-A
Fat: 52 % sherryfat, 48 % spanska vinfat
Glen Moray Distillery – First Fill Sherry Barrel 30.2%
Teaninich Distillery – First Fill Red Wine Cask 18.9%
Highland Malt Blend – Custom French Oak Cask 15.9%
Strathmill Distillery – Recharred American Oak Barrel 12.3%
Glendullan Distillery – First Fill Sherry Butt 12%
Deanston Distillery – Refill Sherry Butt 7.3% Single Malt Plums, Berries
Distillery Near the Town of Aberlour – Re-racked into First Fill Sherry Butt (10 månader finish)
Övrigt: Ej färgjusterad, ej kylfiltrerad
Antal flaskor till Sverige: 180

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!