Vi tar ett snack med Lux Row Distilllers master blender John Rempe

Nystartade Lux Row Distillers har gjort succé med sin speciella Bourbonserie Blood Oath. Folk kommer långväga bara för att få en flaska signerad. Destilleriet startade 2018, men dess historia är mycket äldre än så.
Allt om whisky träffade destilleriets Master Blender John Rempe via zoom.

Lux Row Distillers är ett ungt amerikanskt whiskey-/bourbondestilleri med en lång historia eftersom det hela egentligen började 1958, då Paul A. Lux och David Sherman bildade en verksamhet med egna varumärken för alkoholhaltiga drycker. Då hette bolaget David Sherman Corporation (DSC), men 2006 bytte det namn till Luxco för att hedra grundaren Paul Lux, vilket återspeglar den nuvarande ägarbilden.

Sedan starten har verksamheten vuxit. I dag har de en bred produktportfölj med alkoholhaltiga drycker – från whiskey, bourboun, gin, vodka, rom, tequila, likörer till färdiga cocktailmixer.

– Under alla dessa år hade vi inget eget destilleri utan andra producenter gjorde våra produkter på licens. Till exempel var framställningen av vår bourbon utlagd på destillerier i Kentucky, berättar John Rempe, Master Blender vid Lux Row Distillers som är Luxcos eget destilleri.

Underleverantörerna tillverkade, fyllde på fat och lagrade Luxcos produkter i sina egna lager.
– Men det var vi som beslutade om processen. Om vilka recept de skulle använda och hur länge bourbonen skulle lagras innan den transporterades till oss. Sedan gjorde vi all bearbetning och buteljering i vårt eget lager i Saint Louis och levererade därifrån till kund.

Så här såg det ut på Luxco fram tills för fem, sex år sedan. Då meddelande deras huvudleverantör av bourbon, Heaven Hill, att de inte längre kunde leverera till Luxco.

– De hade gjort vår bourbon i decennier och vi hade ett jättebra samarbete. Men på grund av den rådande bourbonboomen behövde de själva all den whiskey de hade kapacitet att producera till sina egna varumärken. Så vi på Luxco var tvungna fatta ett snabbt beslut – skulle vi sluta med bourbon eller bygga ett eget destilleri? säger John Rempe.

Svaret var självklart och i januari 2018 invigdes Lux Row Distillers i Bardstown i Kentucky, cirka 40 mil från Louisville där företagets huvudkontor ligger.

– Det var självklart för oss att det skulle ligga i just Bardstown eftersom det är världens bourbonhuvudstad, säger Rempe entusiastiskt.

I Bardstown har man producerat bourbon sedan nybyggarna bosatte sig där för över 200 år sedan. Majsen växer bra i den bördiga jorden och mängder av kalksten renar vattnet. Dessutom ger klimatet goda förutsättningarna för whiskeyproduktion.

– Här har vi stora temperaturväxlingar. Vi kan ha så varmt som 40 grader på sommaren och en luftfuktighet på 90–95 procent. Och i dag har vi fem minusgrader, säger John Rempke när Allt om Whisky pratar med honom över nätet.

När Luxco skulle bygga ett eget destilleri i Bardstown anlitade man den välrenommerade arkitektfirman Joseph & Joseph.

De snabba temperatur- och luftfuktighetsväxlingarna skyndar på åldrandet. Det kan vara intressant att veta att Angel’s Share ligger på ungefär 4,5 procent, jämfört med exempelvis Skottland där den ligger på runt 2 procent. Den relativt snabba avdunstningen ger whiskeyn komplexitet på kortare tid än i än i Skottland.

– När man kommer upp i en tolv, femtonårig bourbon är det nog. Blir den äldre börjar eken att ta över för mycket och tar död på vanilj-, karamell- och chokladtonerna, som är signifikanta för en bourbon.

John Rempe började på Luxco för, i runda slängar, tjugo år sedan. Under många år var han deras forsknings- och utvecklingschef, reste runt en hel del och besökte destilleringspartners för rom i Kanada till tequila i söder.

– Det är så jag har lärt mig destillering, förklarar han.
Han hade då sin bas på kontoret i Saint Louis, men när det stod klart att de skulle bygga ett eget destilleri anmälde han genast sitt intresse för att vara på plats och driva verksamheten.

– Jag flyttade hit redan innan allt var färdigbyggt. I dag bor jag i en villa på området och promenerar över till jobbet varje dag, säger han och ser nöjd ut.

I dag gör Luxco all sin whiskey och bourbon själva på destilleriet i Bardstown.

Blood Oath

Ett av Lux Row Distillers mest omtalade varumärken är bourbon-serien Blood Oath. Idén fick John Rempe och Luxco:s vd David Bratcher för ungefär åtta år sedan.

– Blood Oath var det första varumärket som vi själva har byggt upp från grunden. Vi ville skapa ett prestigevarumärke som var mer anpassat till bourbons själ och vi visste att vi hade tillgång till en rad riktigt bra, äldre bourbons från olika producenter i Kentucky.

Serien har gett John Rempke möjlighet att experimentera med att blanda lagrad bourbon och efterlagra den på nya fat. Våren 2015 släpptes den första i serien, Bood Oath Pact I, och sedan dess har de släppte en ny »Pact« i april varje år.

Varje Pact består av en blandning av tre olika bourbon som har lagrats olika länge. Rempe tar bort en mindre mängd från en av de tre, oftast den yngsta, och lagrar den sex till sju månader i fat som har fått smak av något annat. Sedan blandar han tillbaka ned den i resten av whiskeyn.

Vanligtvis lagrar man bourbon på nya ekfat, men när det gäller Blood Oath låter John alltså en liten mängd av den redan lagrade whiskeyn få smak från ett redan använt fat.

– Vi har bland annat haft fat som använts till att lagra portvin, Cabernet Sauvignon, rom från Karibien, cognac samt rostad ek. Den som vi släpper i april 2021 kan jag inte avslöja än, säger han och ler.

Det är Master Blender John Rempe som står bakom Luxcos hela bourbonserie.

Blood Oath har varit en succé och satt destilleriet på kartan. Varje utgåva släpps i 45—60 000 flaskor.

Det kan låta mycket, men när vi sprider ut dem över USA, Storbritannien och EU tar de snabbt slut. Det kommer till och med hit folk som har kört i åtta timmar, bara för att jag ska signera en av deras flaskor. Det har verkligen varit ett roligt varumärke för oss och vi är väldigt stolta.

Rebel Yell

Ett annat av Lux Rows välkända varumärken är Rebel Yell, ett namn som kom till runt 1950 och tanken från början var att destillera små omgångar och endast distribuera dem i södra USA – förstås, för namnet är ju vad man kallade Sydstatsarméns stridsrop under det amerikanska inbördeskriget.

I nya utgåvor har dock namnet kortats till enbart Rebel.
John Rempe reder ut förvirringen med namnbytet och förklarar vad det är som skiljer den gamla Rebel Yell från den senare Rebel.

– Vi började med det nya namnet 2019 – och det handlar inte om att whiskeyn har förändrats. Ända sedan vi köpte tillbaka varumärket 1999 har vi utvecklat varumärket mot attityden att »alla ska bejaka sin rebellanda och gå sin egen väg«. Vi har internt ofta kallat den för Rebel. Namnbytet handlar alltså om att varumärket bättre ska matcha marknadsföringen och den profil som vi har gett whiskeyn.
Än så länge har whiskey med Rebeletiketter inte nått den svenska marknaden.

Hur har mottagandet varit av er egenproducerade bourbon sedan ni startade destilleriet?
– Framför allt varumärkena Rebel och Ezra Brooks har fått nya liv. Att vi har vårt eget destilleri som backar upp dessa har varit väldigt positivt. Och vi har sett en tillväxt i vår verksamhet, avslutar John Rempe på Lux Row Distillers.

Text: Åsa Larsson foto: Lux Row Distillers & Joseph & Joseph Architects

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!