The Macallan möter Bentley Motors

The Elchies House, komplett med Bentley.

Det är inte helt ovanligt att framför Elchies House vid The Macallandestilleriet se två Bentleys parkerade. Huruvida de är resultatet av, eller en inspiration till ett av de mer oväntade samarbetena inom whiskyvärlden vet man inte, men klart är att engelska bilflaggskeppet Bentley Motors börjat arbeta
tillsammans med skotska The Macallan för att skapa en unik whisky.
Vi tog oss en närmare titt på vad det innebär.

I Bentleybutiken vid Norrtull i Stockholm står bilar uppställda som de flesta av oss bara kan drömma om att äga. Med en prislapp i mångmiljonklassen handlar det om lyxbilar utrustade med finesser och kvalitet i varje detalj som få andra bilmärken kommer i närheten av. I det luftiga showroomet träffar vi Bentleys svenska marknadschef Petter Eneman och brand manager Evylina Bjuhr tillsammans med The Macallans karismatiske brand manager Spyros Kontostanos för att prata lite om vad vi kan förvänta oss av samarbetet. Frågan många ställer sig är vad som initierade det här mötet – varför vill ett bilföretag arbeta med whiskybolag?

Petter Eneman, Emma Andersson, David Mortimer-Hawkins och Spyros Kontostanos

Samarbetet mellan The Macallan och Bentley Motors startade 2021 med målsättningen att skapa unika produkter och upplevelser baserade på bolagens värdegrunder. Först ut är The Horizon, en whisky där tanken är att ta The Macallans destillerikonst till sin yttersta spets.

– I grund och botten handlar det om två företag som har liknande värderingar om vad som är viktigt och värdefullt, förklarar Petter Eneman. Kvalitet och noggrannhet i alla detaljer och att våra kunder värdesätter det arbetet. De kunder vi har som köper dyra lyxbilar är också de som köper lyxwhisky. De uppskattar hantverket och passionen för toppklassbilar.

– Det handlar framför allt INTE om att man ska dricka och köra bil, skrattar Spyros. Snarare handlar det om att producera något som slår allas förväntningar.

Evylina och Petter återkommer flera
gånger till de gemensamma värderingarna mellan bolagen och det noggranna förhållningssättet till att varje detalj skall bli perfekt. Men det handlar också om värderingar som hållbarhet, där man i skapandet av The Horizon – den whisky som släpps under hösten 2023 – använt återvunnet material för långsiktigheten.

Det trä man använder till förpackningen är återvunnet medan glaset går att återvinna helt. Koppardetaljerna kommer bland annat från uttjänta kopparpannor från destilleriet medan Bentley bidrar med aluminium som använts på annan plats i produktionen. Den läder man använder kommer från Bridge of Weir Leather som är koldioxidneutralt, och korna växer upp i ett ekologiskt jordbruk.

Emma Andersson, Evylina Bjuhr och Spyros Kontostanos

Även om det kommer att dröja innan The Horizon ser dagens ljus, så är Spyros Kontostanos förhandsinformation om själva whiskyn än så länge knapphändig (läs: obefintlig). Det är en strikt hemlighet vilka typer av fat som kommer ingå, ålder och mängd flaskor som produceras, men redan nu finns prototyper på själva flaskan och dess innovativa design.

Och även om det här samarbetet fungerat som en vattendelare i whiskyvärlden är de flesta eniga om att designen på flaskan är både banbrytande och innovativ. Målsättningen från start var att skapa en whiskyflaska som bröt mot alla normer, som aldrig setts tidigare och samtidigt representerade hantverket som byggt båda företagen. Resultatet är en flaska som ligger ner utan någon egentlig bas, omsluten av en slags fläta av koppar, aluminium och trä. Det kommer också vara en strikt begränsad upplaga.

– Vi arbetar ofta med specialbyggda bilar i extremt små upplagor, berättar Petter Eneman. Förra årets upplaga bestod av tolv exemplar, medan vi i år har en av tjugo tillverkade specialutgåvor här.

För de allra flesta är ett Bentleyköp något som tar lång tid att planera och få beställningen rätt, men precis som whiskyvärlden har sina kunder som kan spontanköpa flaskor för tusentals kronor finns det bilkunder som är snabbare att slå till, även om det inte händer så ofta.

– Vi hade faktiskt en person som kom in i butiken när jag satt med en kund som just köpt sin bil berättar Evylina. Kunden tog en whisky för att fira köpet när den här personen, som ätit en lång vinlunch på restaurangen mitt emot, slår sig ner med oss och frågar om han också får en whisky.
Jag skämtade och sa att han kan få hela flaskan om han köper en bil, varpå han helt sonika slog till och köpte en. Man undrar ju hur han tänkte morgonen efter när han insåg vad han köpt, haha! Men han var nöjd och glad hela vägen efteråt.

Med tanke på samlarvärdet och andrahandsmarknaden på exklusiv whisky, där just The Macallan varit stabila investeringar på auktionshusen världen över är det inte alltför långsökt att tänka sig att även The Horizon kommer betinga ett högt värde. Vi får all anledning att återkomma till det här samarbetet när whiskyn släpps. Under tiden föreslår Petter att vi tar en testtur med en av bilarna i showroomet, och Allt om Whisky, Evylina och Spyros får känna sig som kungligheter en stund på Stockholms gator i den otroligt luxuösa bilen innan det är dags att tacka för oss och åka iväg i våra betydligt enklare färdmedel…

Foto: Linus Pettersson

David Mortimer-Hawkins är whiskynörden som spenderar sina dagar som A&R på Sony Music, och är delägare i bryggeriet Frequency Beer Works. Hans passion för musik, öl och whisky i lika delar lyser igenom hans smaknoter, som ofta refererar till musik och artister. Nu vet ni varför! När han inte syns hos oss hörs han allt som oftast på Bandit Radio, där han pratar om just musik, öl och whisky.

Verifierad av MonsterInsights