James Eadies varumärke “X” återuppstår

Idag är ett varumärke viktigt för det företag eller destilleri som vill lyckas. Backa bandet till den 16 maj 1877, då destillatören James Eadie registrerade sin logotyp i enlighet med Skottlands nya Trade Mark Registration Act.

Dagens varumärkeskännare hade varit stolta över honom, han registrerade nämligen varumärket och logotypen X.

Många år framöver såldes hans whisky under namnet James Eadie’s Trade Mark X special old scotch whisky och varumärket blev berömt, åtminstone på de brittiska öarna.

Tyvärr överlevde inte varumärket så länge under 1900-talet, men det gjorde några av Mr. Eadies flaskor, och framför allt – hans anteckningsböcker med inköp av fat och blandningar han gjorde. Det har gjort att man kunnat rekonstruera hans mest berömda blends idag.

Nu återupplivas James Eadie’s namn av de oberoende buteljerarna James Eadie Ltd, och sedan i sommar kan vi i Sverige smaka på några av deras whiskies. Det rör sig om fyra utgåvor från kända destillerier, samt den beryktade Trade Mark X-blenden. Selected Malts tar in whiskyn till Sverige enligt följande:

Caol Ila 8 yo Small batch range

Alkoholhalt: 46%
Nr: 52806
Volym: 70cl
Pris: 795:-

Glendullan 9 yo Small batch range

Alkoholhalt: 45,6%
Nr: 52801
Volym: 70cl
Pris: 696:-

Blair Athol 12 yo Single cask Finish in Amontillado

Alkoholhalt: 55,7%
Nr: 52805
Volym: 70 cl
Pris: 1094:-

Trade Mark X , Premium Blended Scotch Whisky, peated

Alkoholhalt: 45,6%
Nr: 52859
Volym: 70cl
Pris: 596:-

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!