Hooja brygger lokalt

Allt började hösten 2022. Det norrländska musikfenomenet Hooja letade med ljus och lykta efter någon som kunde
hjälpa dem att framställa en egen öl. För bandet var det viktigt att den de skulle samarbeta med kom lokalt från Norrland och inte var någon stor bryggerijätte.

Text: Peter Fredberg, Foto: Johanna Pettersson, Skellefteå Bryggeri

Möjligheten att få skapa en egen öl låg dem varmt om hjärtat. Enligt bandets filosofi är det inte någonting man halsar på en fest. Det är en dryck som har förmågan att förgylla tillvaron, vare sig det är vid älvstranden eller på en pub.

– När vi kom i kontakt med Viktor Klingstedt på Skellefteå Bryggeri insåg vi att han var precis som oss. Han pratade inte i onödan och utstrålade ett lugn i själen. Då visste vi direkt att det var en stabil varelse vi hade att göra med, säger bandet.

Det var även viktigt både för bandet och bryggeriet att detta inte bara var ett legosamarbete, där bandet bara satt sin logga på en befintlig öl. Det är annars ganska vanligt vid liknande samarbeten.

Viktor Klingstedt på Skellefteå Bryggeri.

– Vi tycker att de gör grym musik och representerar Norrland på ett både bra och komiskt sätt. Självklart behöver de en öl som släcker törsten hos alla fans. Vi har haft lite liknande samarbeten tidigare, med lite lokala band som ville ha en egen öl. De har inte varit lika stora som Hooja, men det är ändå kul att kunna hjälpa lokala band på kreativa sätt, säger Viktor på Skellefteå Bryggeri.

För att komma fram till rätt recept och val av öltyp bollade Viktor och hans team, som består av Joel Lundmark och Robert Hedberg, tankar och smakupplevelser med bandet. De skickade lite prover på sitt sortiment så de kunde känna av vad de tyckte passade bäst som bas. Till slut kom de tillsammans fram till att det skulle vara en okrånglig och enkel öl, som många kan uppskatta. Men de ville ändå att ölen skulle ha en liten tvist, så att den sticker ut lite och visar sitt norrländska ursprung.

– Vi började med att droppa i juice av granskott i en flaska för att få ett hum om proportionerna. Efter lite egna tester så skickade vi två, tre varianter till bandet som fick återkoppla vad de tyckte. Det blev tre vändor innan alla kände att vi var på rätt spår, säger Viktor.

Teamet på bryggeriet utgick sedan från en befintlig, enkel lager som de hade i sortimentet. Den var väldigt ren och lätt i smaken och det blev en hel del jobb med att balansera beskan, syran och fylligheten. Det visade sig att granskott låg helt rätt smakmässigt och var precis den tvist de sökte. Men den råvaran är extremt säsongsbetonad, då den bara går att plocka under en till två veckor om året.

– Tidigare har vi plockat granskotten själva när vi har behövt och testat dem i mindre volymer. Vi hade ingenting på lager, men lyckligtvis en kontakt, som jobbar med drycker baserade på bär plockade i Lappland. Han hade som tur var en hel del kallpressad juice av granskott på lager.

Anledningen att bandet fastnade för en lager, var för att de inte tycker att man behöver uppfinna hjulet två gånger. En lager är en lager helt enkelt.

Självklart behöver de en öl som släcker törsten hos alla fans.

– Det har visat sig vara en uppskattad dryck i generationer och vi är inte sådana som gör saker omständliga i onödan. En bra öl ska vara som en välvårdad Puch Dakota. Den ska vara enkel, stabil och man ska förstå den direkt.

Bandets öl kommer till en början finnas hos Bastard Burgers och så småningom vill de även få möjligheten att finnas representerade på andra restauranger.

Joel Lundmark, bryggerimästare
i full fart.

– Men för oss är det är viktigt att inte vem som helst säljer ölen. Vi vill veta att det är hederligt folk vi har att göra med. Nu kommer ölen dessutom att finnas på Systembolaget från och med början av maj, säger bandet.

I vanliga fall producerar bryggeriet cirka 150 000 liter per år. När det kommer till Hoojas öl så har de hittills kört ut cirka 4 000 liter, men de hoppas naturligtvis på att leverera ännu mer i framtiden.

– Vi har inte direkt några konkreta planer, då det har varit fullt fokus på att ta fram denna öl. Men det är klart vi hoppas på en fortsättning. De är härliga grabbar och det finns så många mer typer av öl att brygga. Annars får det väl bli en samlaröl helt enkelt, säger Viktor.

– Vi vet inte riktigt hur ölen kommer tas emot, men drömmen är naturligtvis att folk ska uppskatta den och samtidigt uppleva en klassiker med en lite ny tvist. Vår öl bör förtäras direkt ur flaskan, gärna kyld av älv eller sjövatten. Den går lika bra att dricka ensam som i sällskap. Men det viktiga är att du inte är på väg någonstans när du dricker den. Du ska bara känna lugnet, avslutar bandet.

Skellefteå Bryggeri Hooja

Volym: 330 ml
Alkoholhalt: 5 %
Nr: 39083
Pris: 24:90 kr

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!