Marianne Wallberg – whiskysveriges First Lady

Marianne Wallberg

Allt om Whisky fick en pratstund med Marianne Wallberg nu när Stockholm Beer & Whisky Festival snart öppnar portarna för 29:e gången.

Stockholm Beer & Whisky Festival firades för första gången 1992. Vid den tiden fanns det egentligen inte några öl- och whiskymässor såsom vi idag känner dem. Internationella branschmässor arrangerades precis som i dag där man delade ut medaljer till varandra och utsåg tjogtals med vinnare i varje klass för marknadsföringens skull.

Men att öppna portarna för en intresserad allmänhet var något nytt. I så måtto har Marianne gjort en kulturgärning som inspiratör för en lång rad andra mässarrangörer och som katalysator för det intresse som senare skulle resultera i hundratals småbryggerier, en lång rad whiskydestillerier och whiskyklubbar i varenda stad i landet. Mariannes livsgärning har spritt sig i ringar över världen. Det är inte konstigt att Spritakademien delade ut sin förnämsta utmärkelse Guldnubben till Marianne, som en av de allra första
mottagarna.

Hur fick du egentligen idén till att börja arrangera en öl- och whiskymässa?
– På våren 1992 hade jag avslutat ett konsultuppdrag på Berns Salonger och precis fått ett nytt projekt att ägna mig åt. Jag skulle få fart på den nyöppnade NackaStrandsMässan. En fredag när jag skulle sluta på Berns bjöd jag några grabbar som jag delade kontor med på en sen lunch på Berns. De ville gärna ha en öl till maten och ville att jag skulle hänga på. Men jag tyckte inte om öl och var inte så sugen på det. På den tiden var jag en »vitvins-sippare«, men jag tyckte det var för tidigt på dagen för att beställa vin. Killarna häcklade mig och till sist frågade jag servitrisen vilka olika öl de hade och vilken öl som skulle passa till den mat jag beställt. Jag visste verkligen ingenting om öl, mer än att det var något man rapade av och blev tjock av. Servitrisen räknade upp kanske tre olika öl, men hon hade inte aning om vilken av dem som passade till min mat. Jag frågade killarna vad de beställt och de svarade alla »stor stark«. Jag frågade varför de inte brydde sig om vilken sort de drack (jag tänkte vin). De sa att det inte spelade någon roll. Då kunde de väl lika gärna beställa »en stor mat också«, tyckte jag. Det satte fart på diskussionen. En av dem berättade att han hade en affisch som han fått från Belgien, på den fanns massor av olika sorters öl. Han lovade att komma med den till mig dagen efter. Vilket han också gjorde. Där såddes fröet till Stockholm Beer.
Jag frågade runt bland mina kollegor och vänner hur de drack öl och vad de visste om öl. Ingen visste någonting. Tanken på en ölmässa med fokus på kunskap och mångfald började ta form. Alla kring mig fick frågan om de skulle gå på en ölfestival/mässa om jag arrangerade en sådan. »Absolut!« var svaret från samtliga. Det fick räcka som marknadsundersökning.

Hur gick det till när du startade festivalen?
– Jag ringde runt till de åtta bryggerier som fanns och till importörerna, som inte heller var många. Jag frågade om de skulle kunna tänka sig att vara med på en ölmässa om jag arrangerade en sådan. »Absolut!« blev svaret från alla. Men de sa också att jag kunde glömma det. Det skulle inte gå. Alkohollagen förbjöd att bryggerier och importörer sålde till allmänheten och att bjuda var totalt förbjudet. Dessutom var det förbjudet att agera i en gemensam serveringslokal. Jag blev faktiskt ganska idiotförklarad för att jag ville starta en ölfestival. Men jag tänkte att det måste väl gå att fixa på något sätt. Jag satte mig in i alkohollagstiftningen och tillståndshanteringen för tillverkare, importörer och restauranger och kunde konstatera att alla hade ungefär samma krav. Jag satte sedan ihop ett formulär om hur det skulle kunna fungera att ha ett gemensamt tillstånd och gick upp till Länsstyrelsen som hade tillståndsansvaret. Jag träffade chefen, Jan-Olof Tidbeck, han sa att mitt förslag kanske skulle kunna fungera. Han tände på idén om kunskap och upprättade särskilda ansökningshandlingar.
Jag jobbade helt ideellt med att förändra alkohollagen från 1997 fram till att den gick igenom 2011. Det var ett hårt arbete för att dryckesmässor och provningar skulle bli lagliga. 1996 tog kommunerna över tillståndsfrågorna. Det blev extremt problematiskt eftersom ett gäng socionomer plötsligt blev ansvariga på tillståndsenheten i de olika kommunerna. Mycket få hade någon annan erfarenhet av alkohol än de negativa och tragiska konsekvenserna. Nacka Kommun anställde två jurister för att hjälpa mig, eftersom jag som privat företagare inte fick vara remissinstans. Utan Nacka kommunstyrelses ordförande Erik Langby, skulle mässan aldrig ha blivit av, han trodde på idén, han anställde de två juristerna, han hjälpte mig med massor av nödvändiga kontakter. I dag är han Senior Advisor i mitt företag och en hängiven öl- och whiskykännare.
Sedan var det bara att köra på. Via dåvarande »öldoktorn« på Pripps, Hans Nordlöv, fick jag kontakt med Michael Jackson i London. Jag ringde honom och berättade om mina planer och han tyckte det var en mycket bra idé. Men han sa att jag måste lära mig lite först, och skickade alla sina ölböcker till mig. Michael blev min mentor fram till sin död.

Michael Jackson

Som ny konsult på NackaStrandsMässan hade jag tillgång till världens finaste lokal, vi skickade ut inbjudningar till alla bryggerier och importörer. Alla nappade. Innan mässan skulle öppna den första dagen hade jag ingen aning om ifall någon skulle komma. Folk verkade knappt veta var Nacka låg. Men de kom, i tusental. Eller som Göran Winberg på Aftonbladet skrev; »De kom, gåendes, cyklandes, åkandes buss…fan vet hur, men de kom.« Vi fick in 18 000 besökare över tre dagar. Vi fick hyra in bussar och bussa folk till stan.
Whisky tog jag in andra året, efter att dåvarande whiskygurun Björn Hult förklarat för mig att whisky minsann är destillerat öl. Efter att ha rådfrågat Michael Jackson, så blev det självklart att ta med whisky, och ölfestivalen blev Stockholm Beer & Whisky Festival.

Vad hade du för drivkrafter, hade du något öl- eller whiskyintresse?
– Jag hade inget som helst öl- eller whiskyintresse, tvärtom, jag tyckte absolut inte om vare sig öl eller whisky. Whisky var något vi fick av pappa när vi var ute och reste för att vi inte skulle bli magsjuka. Men det retade mig att öl och sedan även whisky blev så illa behandlat när folk beställde en »stor stark« eller »en whisky«, utan att veta vad man drack eller vad som passade till vad. Det var kunskap som drev mig.

Marianne har nu i snart 30 år varit mitt i dryckesintressets innersta centrum. Personligheter, händelser och minnen har lagts på varandra och hon har fått branschvänner bland bryggare och destillerifolk över hela världen. Bland många vänner och minnen nämner hon såklart Michael Jackson, författaren som betytt mer än någon annan för öl- och whiskyvänner världen över. Sedan han märkt av sjukdom gick ur tiden 2007 hedras han på sin födelsedag med »The International Whisky Day« den 27 mars varje år. Marianne har såklart svårt att plocka ut något enskilt minne bland allt som hänt. Det kan vara den gången hon och den mångåriga kollegan och parhästen Heléne Reuterwall var inbjudna till gamla Pripps tillsammans med Hans Nordlöv och Michael Jackson för att prova Carnegie från 25 år och bakåt i tiden. Eller den gången Björn Hult trollade fram hennes smakintresse för whisky.

Marianne och Heléne Reuterwall Thideman.

Idag har Stockholm Beer & Whisky Festival blivit en institution som årligen lockar 40 000 besökare till Nacka från världens alla hörn. Förra året förhindrade pandemin Marianne och hennes kollegor att genomföra mässan, men i år laddar man för fullt för en smittsäker festival. Det finns såväl en plan A, B som C beroende på hur restriktionerna ser ut. En sak är klar; det skall till mycket för att stoppa Marianne från att arbeta med det absolut roligaste hon vet; Stockholm Beer & Whisky Festival. Fast det är klart, avkopplingen hemma i hängmattan på udden vid havet, med den härligt stora bullriga familjen omkring sig, med båten, högarna av böcker och golfbanan inom räckhåll är inte så dumt det heller.
Följ händelseutvecklingen på Stockholmbeer.se så ses vi i Nacka i höst.

Stockholm Beer & Whisky Festival 2021

Helg 1: 7-9 oktober
Helg 2: 2-4 december

Öppettider:
Torsdag 7 oktober 12-22
Fredag 8 oktober 12-22
Lördag 9 oktober 12-22
Inträde: 250kr/biljett, inkl eget provningsglas och garderob.

Boka biljett här:
https://www.tickster.com/sv/events/w535c7dj03cdrbx/2021-10-07/stockholm-beer-and-whisky-festival-7-9-oktober-2021
Åldersgräns: 20 år

Foto: Stockholm Beer & Whisky Festival

Hasse Nilsson är mångårig medarbetare på Allt om Whisky och har ett helt yrkesliv ägnat sig att skriva som copywriter, journalist och författare. I dag är han hovskribent på High Coast Distillery där han också jobbar med marknadsfrågorna. Hasse är en av Sveriges mest anlitade provningsledare och en uppskattad föreläsare. Han har också vunnit både SM och VM i nyskrivna snapsvisor.