Internationell whiskyjournalist i blåsväder

Whiskybranschen vill ha mer kvinnor som jobbar i industrin och fler kvinnliga konsumenter men håller fortfarande sexistiska Jim Murray om ryggen.
Välkommen till hösten 2020!

Vi vill inte ge mer plats för den här.

Att whiskyvärlden är en mansdominerad värld är ett faktum – även om det har blivit galet mycket bättre genom åren sedan Allt om Whisky startade 2003. Vi ser fler kvinnor på destillerierna, fler kvinnliga master blenders lyfts upp, unga drivna whiskyambassadörer och det finns även många fler kvinnor på konsumentsidan än tidigare. Jim Murray skrev sin första utgåva av sin Whisky Bible samma år som vi startade vårt magasin, men man undrar om han lever i samma värld som vi gör eller om han lever under en sten?

För cirka tio år sedan var jag på en provning utanför Stockholm med Jim Murray, världens mest inflytelserika whiskyskribent om du frågar honom själv. Jag hade hört mycket om Jim, både bra och dåligt och en hel del myter, men jag var bestämd att bygga min egen uppfattning honom.

Chockad efter mötet och provningen kunde jag inte fatta att han fick den plats han hade i whiskyvärlden. Han lyfte sig själv genom att racka ned på en och samma person i publiken. Men trots att det var jobbigt att se blev det värre. Så fort whiskyprovningen kom igång var den ena efter den andra beskrivningen av whiskyn värre än den andra ”den här whiskyn är som när en japansk kvinna suger av dig…..” eller ”..som när du leker med två fylliga bröst..” etc. etc. Männen i rummet skrattade och sökte bekräftelse hos Jim med egna förslag på liknande beskrivningar/tasting notes och Jim själv njöt av sin egen show och egot växte.

Becky Paskin

Idag, ett decennium efter mitt möte med Jim Murray, ser jag Becky Paskin (whiskyskribent och tidigare redaktör av Scotchwhisky.com) göra ett efterlängtat inlägg på Facebook. Skönt att jag inte är ensam om mina tankar. Det är ett långt inlägg som hon öppnar upp med:

This post will no doubt attract some hate comments, but something needs to be said. Why does the whisky industry still hold Jim Murray’s Whisky Bible in such high regard when his reviews are so sexist and vulgar?
In the 2021 edition there are 34 references to whisky being ‘sexy’ and many more crudely comparing drinking whisky to having sex with women.

Efter ett långt inlägg avslutar hon med:
Any brand celebrating their placement in Jim Murray’s Whisky Bible should be ashamed.

Det ligger något förlegat i Jims sätt som får en att må riktigt illa. Under flera år har jag försökt ta upp diskussionen med olika personer i branschen men har för det mesta fått skratt tillbaka och kommentarer som ”ja, men det är ju så Jim Murray är”. Man blundar, duckar och försvarar honom gång på gång. Han har blivit portad från events men likt gubben i lådan kommer han tillbaka gång på gång.

Men hur kan det vara så att whiskyproducenterna fortfarande bjuder in en skribent som kontinuerligt på ett sexistiskt vis beskriver deras whisky och även har provningar där ingenting verkar komma undan en liten fräck vits om utländska kvinnor, sex, och osmakliga beskrivningar om hans egna erfarenheter i sängen. Skämt eller inte, det är inte kul utan väldigt osmakligt.

Han säljer massor av böcker världen över och det kanske inte är utan anledning som de whiskies som fått bästa utmärkelsen i boken säljer slut med så många böcker i omlopp, vilket också kanske kan förklara varför producenterna väljer att sitta tysta. Vem är det då som gör fel? Han som skriver och tjänar pengar, branschen som inte ger någon kritik och hejar på eller konsumenterna som fortsätter köpa hans bok? Vi alla har en del i det här vare sig vi vill eller inte. Vi behöver göra bättre val.

Om inte poletten ramlat ned för herr Murray tidigare kanske den borde gjort det sent om sido i alla fall efter hela @metoorörelsen. En lite mer försiktig approach hade suttit på sin plats därefter. Att man fortfarande refererar hur en whisky smakar till en sexuell upplevelse gång på gång, 2020, är ett mysterium och man kan inte annat än att bli förbannad. Kanske om möjligt blir man ännu mer besviken på whiskybranschen som fortfarande håller honom om ryggen och hissar honom och hans verk till skyarna. Nu får det väl ändå vara nog! Vi lever faktiskt på 2000 talet. Det finns så många fantastiska skribenter, entusiaster världen över som kan ta över stafettpinnen som världens mest berömda, ”oberoende” whiskyexpert.

Låt oss alla göra ett val här. Han har fått mer plats än han borde redan nu och det finns ingen som helst ledtråd om att han kommer att ändra sitt sätt.

Internationella media som nyhetssajterna Forbes, The Times och Drinks International har tagit upp det här.
Nu har även stora, internationella whiskysajten The Whisky Exchange via en post på Facebook meddelat att de tar bort boken ur sin affär och från sin webbplats:
https://www.facebook.com/thewhiskyexchange/photos/a.296566767033498/3464222036934606/?type=3

Hoppas att fler i branschen följer.
Kan inlägget från Becky Paskin vara det som äntligen får whiskyvärlden att reagera? Nu får det väl ändå vara nog! Låt oss hoppas att 2021 blir lite bättre.

Länk till Forbes
https://www.forbes.com/sites/felipeschrieberg/2020/09/20/jim-murray-whisky-bible-sexism/

Länk till Becky Paskins post på Facebook
https://www.facebook.com/photo?fbid=10164223752375054&set=p.10164223752375054

Länk till artikel i The Times (betalvägg)
https://www.thetimes.co.uk/edition/scotland/sexism-row-disturbs-carefully-distilled-world-of-whiskies-8dfz7z9tb

Länk till Drinks International
https://drinksint.com/news/fullstory.php/aid/9092/Jim_Murray_s_Whisky_Bible_criticised_for__sexist_and_vulgar__reviews.html

Etiketter

Emma Andersson är chefredaktör på Allt om Whisky sedan 2008. Hon är utbildad på Restaurangsakademiens sommelierutbildning och har fått flera utmärkelser, bland annat Benromach Fellowship Award 2011 samt Honorary Stillmen of Benromach som första kvinna i Sverige.