Test: Japansk kvartett av Ji-whisky

Precis som Japan haft musikaliska framgångar internationellt med J-Pop (och, ska vi vara ärliga, grannlandet Korea med sin K-Pop) har deras whisky skapat sin egen genre i form av Ji-Whisky. Svenska Symposion släppte fyra whiskies i begränsade upplagor i veckan som klickades hem i rasande takt på Systembolaget, men de här släppen illustrerar Ji-Whisky fenomenet på ett bra vis.

Ichiro’s Malt & Grain, world blended whisky

Alkoholhalt: 46,5%
Pris: 959 kr.
Inom den moderna japanska whiskyn har Ichiro Akuto blivit en portalfigur. Med sin beryktade kortleksserie whisky från Hanyu grundlade han sitt rykte, och har sedan fått närmast rockstjärnestatus. Med sin World Blended Whisky har han blandat whisky från sitt egna destilleri Chichibu med sprit från USA, Skottland, Kanada och Irland.

Doften drar åt det fruktiga hållet med associationer till höstträdgård med fallfrukt, äpplen och päron. Lite lätt rök och marsipan bakom frukten som också fått drag av torkad aprikos och svarta vinbär.
Smaken domineras av tropisk frukt, mango och papaya. Här finns också en lätt kryddighet som vittnar om olika whiskytyper i mixen. Eftersmaken är relativt lång och drar mot vanilj, karamell och mer tropisk frukt. En riktigt god whisky som funkar lika bra i vardagsglaset som finprovarmalt. Om Ichiro Akuto är japansk whisky’s David Bowie är det här hans Let’s Dance – en fot i den experimentella världen, men likväl briljant lättillgänglig.
Betyg: 8,5 / 10

Ichiro’s Malt, Chichibu on the Way

Alkoholhalt: 51,5%
Pris: 2.999 kr
Säg Chichibu högt, och oddsen talar för att din granne kommer säga “prosit!”. Ungefär lika lång tid som en genomsnittlig nysning tar det för nya släpp från Ichiro Akuto’s Chichibudestilleri att sälja slut också. I deras serie “on the way” har de, likt Ardbegs serie Very Young, Young, Almost There… etc släppt whiskies i olika åldrar på väg mot full mognad för att låta fans följa utvecklingen. Nu är det dags för whisky i åldersspannet 7 till 10 år.

Doft: En första näsa i glaset ger en komplex doft med drag av både amerikansk bourbonfat med bränd karamell, vanilj och hyvlad planka, men också dofter typiska för japansk whisky som skvallrar om mizunaraek i lagringen.
Smaken ligger relativt högt på equalizern med ljusare drag av ingefäratabletter, en alkoholhetta som drar åt chilihållet, pepprig kryddighet men balanseras av tropisk frukt och sötma. Inom matvärlden är en söt rieslingvin ett perfekt komplement till chilihetta, och sötman i whiskyn här matchar kryddigheten i en snygg balansakt. Eftersmaken tonar ut i vanilj och kryddig peppar. En spännande whisky som lovar väldigt gott för kommande, äldre lagringar.
Betyg: 8 / 10

Okayama Single Malt

Alkoholhalt: 40%
Pris: 1.622 kr
Inom whiskyns värld talar man ofta om innovation, men det brukar sällan bli mer än ett par udda fatlagringar när allt kommer kring. Destilleriet Miyashita Shuzo har sin historia inom saketillverkning och gör whisky med andra linser i glasögonen. Man destillerar både välhumlad öl från Okayama och jäser på låg temperatur med sakejäst men lagrar också på brandyfat.

Doft: Resultatet ger en whisky som är komplex och svårdefinierad i doften. Lika delar ljus frukt och jordig mull. Mandelmassa och en lätt bränd karamellton finns någonstans i ångorna också.
Smaken drar åt mjölkchoklad med romrussin – vi talar om en fruktighet som i vanliga fall hade vittnat om sherryfat. Samtidigt finns även här en svårdefinierad jordig fruktighet som är angenäm och mörk i tonen. Eftersmaken är konsekvent och håller sig i linje med både doft och smak. Ett fint exempel på den nya vågen av japansk whisky.
Betyg: 8,5 / 10

Mars Komagatake, Tsunuki Aged

Alkoholhalt: 56%
Pris: 2.559 kr
Whisky döpt efter berg är ett fenomen vi känner igen från mången skotsk single malt, och Shinshu’s Mars Komagatake är inget undantag. Destilleriet ligger beläget på 800 meters höjd i Kisobergen och Marsserien är ett led i en internationell lansering. Tsunuki är inte en fattyp utan ett destilleri på sydjapanska ön Kyushu som håller tropiskt klimat vilket ger lagringen en annan karaktär.

Doft: Här slås man av en rejäl fruktbomb – rent av engelsk fruktkaka (ni vet, den där typen man får till jul) med russin, nötter, äpplen och dadlar. Här finns också träspån och en lätt rök. Dofterna kommer i olika lager, och skiftar kontinuerligt i glaset.
Smaken är kryddig med drag av både ingefära, kummin och viss örtighet. Eftersmaken är relativt lång och bjuder på mer nymald svartpeppar och vaniljsötma. När Deep Purple släppte sitt livealbum Made In Japan satte de både landet och publiken på kartan som musikland, men flyttade själva upp ett par snäpp på karriärstegen som band. Mars Komagatake gör samma sak för Japan som whiskyland och Shinshu som destilleri.
Betyg: 8 / 10

David Mortimer-Hawkins är whiskynörden som spenderar sina dagar som A&R på Sony Music, och är delägare i bryggeriet Frequency Beer Works. Hans passion för musik, öl och whisky i lika delar lyser igenom hans smaknoter, som ofta refererar till musik och artister. Nu vet ni varför! När han inte syns hos oss hörs han allt som oftast på Bandit Radio, där han pratar om just musik, öl och whisky.